zondag 17 januari 2010

Drama in de schaduw


In de 'schaduw' van de bekerwedstrijd tegen Spijkenisse was er natuurlijk ook gewoon interne competitie. Door mijn eigen partij heb ik helaas in de beslissende fase niets van de bekerpartijen mee kunnen krijgen (bij deze nog mijn felicitaties voor het bekerteam), maar wat een schwindel in mijn partij! Je mag verwachten dat 'geluk' en 'pech' op langere termijn wel uitmiddelen, maar al langere tijd had pech voor mijn gevoel wel de overhand. Je moet natuurlijk ook wel zo eerlijk zijn om te erkennen dat je alleen pech hebt doordat je tegenstander de kans(en) die je hem geeft en waar hij nog op speculeert grijpt. Andersom is geluk dus het grijpen van je kans als die zich voordoet in verloren stelling en hierbij natuurlijk het inbouwen van de mogelijkheid voor je tegenstander om het nog fout te doen. Het 'geluk' wat mij ten deel viel in mijn onderstaande partij tegen Kresna valt wat mij betreft in de categorie schwindel van het jaar of zoiets.

Arjan van der Leij


Foto: Marcel Dirks. Meer foto's van Marcel van de interne van afgelopen vrijdag zijn HIER te bekijken!

4 opmerkingen:

Martijn zei

Na 47... Txg6 is 48 Df3 een betere verdediging. 48... c2 49 Pf8 Tg4 50 Pg6+ Kh7 51 h3 c1D 52 hxg4 Dxf1 53 Dxf1 Txf6+ 54 Kg1 Txf1 55 Kxf1 Kxg6 56 gxh5+ en remise...

Anoniem zei

Bizar die pot! Is Kresna nog heelhuids thuisgekomen?

Kresna zei

Ik kan mij vaag herinneren dat ik de auto in ben gestapt en plotseling thuis was. 's Nachts had ik een nachtmerrie over een partij tegen Arjan van der Leij waarin ik op verschillende manieren kon winnen maar de partij in hevige tijdnood weggaf. Gelukkig was het maar een droom...AAARGH!

Arjan zei

Bizar maar waar, dat het na gxh5 remise is lag even achter de horizon van Fritz... Ik heb nog gekeken naar Tg5 in plaats van Tg4 met het idee Pg6+ Kh7 Pf8+ Kh6, maar dan komt Fritz na h4 c1D hxg5+ Dxg5 met de fantastische redding Pe6! Dxe6 Dxb7 Txe5 Dxb4 Te3 Df8+ remise op de proppen.