maandag 15 oktober 2012

Een record? incl naschrift Jaap

Op 2 maart 1962 speelden Jaap Staal en Ton den Ouden hun eerste partij
tegen elkaar. Na 41 zetten werd de partij - zoals toen gebruikelijk -
afgebroken in de volgende stelling:
Wit (Jaap): Kg4, Td5, pi a3, c3, d6, f3, h2.
Zwart (Ton): Kg6, Td7, pi a6, b5, f7. h5.
Na diepgaande analyse heeft Ton op 13 oktober 2012 de partij opgegeven.
Zou dit het record zijn voor de langst afgebroken partij?

Jaap

Naschrift:

Op die 2e maart 1962 speelde ik mijn eerste partij op Charlois. Om mij
te testen mocht ik spelen tegen de tweede man van mijn nieuwe vereniging
en dat was Ton. Het was dus geen competitiepartij. De weken daarop deden
wij beiden mee aan de Persoonlijke Kampioenschappen van Rotterdam (hier
won hij onze onderlinge partij) en toen was het vakantietijd en daarna
begon de nieuwe competitie.
Waarom hij zo lang gewacht heeft met opgeven, moet je hem vragen.
Jaap.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is denk ik een record, en ik Zie het ook niet meer verbeterd worden.
Cor

Menno zei

Ben wel benieuwd naar de achterliggende reden. Iets voor het eerstvolgende clubblad?

Anoniem zei

Heeft dit nog gevolgen voor de eindstand?
Gijsbert

Arjan zei

Zo te zien niet: in de Hall of Fame zie ik dat Jaap Staal kampioen was in '62-63, daar verandert dus niks aan!

Arjan zei

Oh wacht, misschien toch wel, de partij was in maart, dus het gaat om het seizoen '61-62!