maandag 7 september 2009

Much ado about nothing?

De stukjes van Carel maken altijd veel los. Emails stromen binnen, commentaren worden geplaatst, leden heroverwegen hun lidmaatschap en de bezoekersstatistieken van de weblog vliegen omhoog. Zo ook deze keer, en dat gaat dan met name over zijn opmerkingen over de partij Coen van Baren – Adri Jumelet van afgelopen vrijdag. Adri analyseerde naar aanleiding van diverse oproepen op deze log direct zijn partij, die hij in 1 zet had kunnen winnen, en stuurde zaterdag al een uitgebreide email over zijn gemiste winst. Coen volgde wat later met een email en schreef het volgende: “Er is wat publiciteit/ophef rond de partij van Adri en mij van afgelopen vrijdag.  Met behulp van Fritz ben ik wat aan het analyseren geweest. In weerwil van de bewering van Adri heb ik, althans volgens F., steeds gewonnen gestaan.”  Dat begon al leuk dus. Een dag later, tijdens de (zeer geslaagde, waarover later meer) 4e Charlois Europoort Schaakfietstocht kwam tijdens een koffiestop in het fraaie en gastvrije appartement van Piet van Dijk in Hoek van Holland de stelling uiteraard ook nog  op het bord, want Adri was een van de deelnemers aan de fietstocht. Maar liefst negen man bogen zich over de stelling. Op onderstaande foto legt Adri het nog even uit, maar veel beter (ahum) is dat te volgen op een hilarisch filmpje van Frank Hendriksma. Reactie van Adri op het filmpje: "Het lijkt net of ik in de live schaakspiegel kijk, ik hoop dat youtube niet op drift raakt en op tilt slaat."



Probleem met de stelling op de foto en het filmpje is echter wel dat Adri de stelling verkeerd heeft opgezet, al zal dat niemand helemaal verbazen. De pion van f3 staat in werkelijkheid op f2 en pion a6 hoort op a4. Maar wat de winnende zet betreft heeft hij wel gelijk: 27.Dg7! zou hebben gewonnen (+5 geeft Rybka). In plaats daarvan speelde Adri de dame precies een veld te ver, Dh8+ (nu slaat het voordeel direct om naar zwart in Rybka). In zijn email omschrijft hij zijn probleem: “Op het moment van loslaten wist ik al dat het foute boel was. Ik wou dat ik wat meer last had van plakkerige vingers om de dame een fractie van een seconde langer vast te houden.”

We gaan nu voor de duidelijkheid naar de mail van Coen. Onder de kop “Koning maakt lange reis voor gezinshereniging” schrijft hij in een bijlage het volgende stukje:

In mijn partij tegen Adri Jumelet afgelopen vrijdag, ik speelde met zwart, stond na de 25e zet van wit de volgende stelling op het bord:



Vanuit deze stelling gaat de zwarte koning een lange reis maken naar de damevleugel ten einde tot gezinshereniging met de dame te komen. Hij trotseert een waar spervuur van witte stukken en weet zelfs elegant aan een terroristisch aandoende zelfmoordaanslag van een vijandelijke toren te ontkomen.

Na de 31e zet van zwart, dus 6 zetten van wit en 7 zetten van zwart later, was onderstaande stelling ontstaan.



Het is duidelijk te zien dat wit de beoogde en volledig geslaagde gezinshereniging met veel geweld heeft proberen te voorkomen. Pikant is dat de zwarte dame geen vinger heeft uitgestoken om de koning in diens avontuurlijke tocht te ondersteunen. Zij is stokstijf op c7 blijven staan.

Wat waren mijn overwegingen om die bizarre tocht met de koning te ondernemen?

In stelling I was ik aan zet en ik zag dat het oppeuzelen van 2 witte pionnen ten koste was gegaan van een solide koningslinie. Die twee pionnen waren overigens niet door Adri in zijn soms wonderbaarlijke (op)offeringsgezindheid in de aanbieding gedaan, hij heeft ze met man en macht getracht te behouden.

Wit heeft het loperpaar en de dame gericht op de koningsstelling en ik vreesde vooral 26 Lh8. Fritz ziet als oplossing voor zwart 25 … Df4. Die zet heb ik niet overwogen omdat ik mijn koning veel te kwetsbaar vond te midden van al die witte stuken en pionnen.

Naar mijn idee was er ruimte genoeg om de koning naar de damevleugel te laten verkassen en kon ik de witte velden benutten als vluchtvelden aangezien wits witveldige loper die niet kon bestrijken.

Er volgde (vanuit stelling 1):

25 … Kf8 26 Lc5+ Ke8 27 Dh8+ (hier had dus Dg7! en zelfs ook Df6! op slag gewonnen. red.) Kd7 28 Dh7x Kc6 dreigt 29 ...Th8 en 30 ... Dh2x+ 29 Dh3 Th8 30 Te6x+??? ik ken mijn beperkingen, dus probeerde ik niet de genialiteit achter deze zet te doorgronden maar besloot in plaats daarvan de toren à tempo van het bord te jassen. 30 …….. fe6x 31 De6x+ Kb7 en stelling II is bereikt.

15 zetten later, noteren hoefde niet meer, had ik ‘mat in twee’ op het bord. Eén zet mocht ik daarvan uitvoeren toen gaf de diep in zijn ziel geraakte Adri het op.

Was getekend Coen van Baren.

We wachten met angst en beven het volgende verslagje interne competitie van Carel af….

Geen opmerkingen: