maandag 16 januari 2012

Blauw oog en schaafplek

Vorige week maandagavond speelde ons bekerteam uit tegen het team van Barendrecht. We speelden maar liefst voor de 4e keer in 5 jaar tegen dit team. Misschien moeten ze volgende keer bij de RSB wat beter schudden in de hoge hoed!

Hoe vaker je tegen ze speelt, hoe groter de kans dat je een keer van ze verliest (Adri: klopt deze stelling, ik ben niet zo goed in kansberekening als jij). En dat verliezen, tja, dat scheelde niet veel. We hadden best een aardig team op de been gebracht met Cees van Oosterom, Marcel den Bleker, John vd Laar en ondergetekende. De reguliere wedstrijd verliep spannend: Op 3 en 4 (Marcel en John) werd het evenwicht niet echt verbroken, 2 tamelijk correcte remises. Op bord 2 echter speelde Cees een puike partij tegen Tjerk-Peter de Bruijn. Cees bouwde met zwart een prima drukstelling op, verloor aan het eind even de controle maar gelukkig voor Cees overzag zijn tegenstander ook e.e.a. met mat tot gevolg. Prima partij! Op bord 1 speelde ik tegen hun kopman Feike Liefrink een zeer onderhoudende partij met wisselende kansen. In een eindspel met kwaliteit minder maar met vrijpionnen moest ik afwikkelen naar een eindspel met K+L en 2 pionnen tegen K+P met 2 pionnen, allemaal op dezelfde vleugel. Normaal gesproken makkelijk te keepen, alleen onder tijdsdruk blunderde ik en werd het dus alsnog 2-2.

Daarna volgde het snelschaken: Cees ging in gewonnen stelling door zijn vlag, ik maakte er met zwart een puinhoop van die gelukkig een keer goed uitpakte, en 3 en 4 opmerkelijk genoeg weer remises. Toen dus loten. Meestal gaat dat niet goed voor onze vereniging. Deze keer wel. De euro werd gegooid, wij kozen voor "kop" en ik was nog nooit zo blij de koningin op de grond te zien liggen.

Op naar de volgende ronde. Gaan we toch nog een prijs pakken dit jaar?

Gijsbert Kamerman

Lees ook het verslag van Barendrecht.

Geen opmerkingen: