zaterdag 23 oktober 2010

Groep 3

Dit keer geef ik weer het woord aan Gerrit Boer:

De twee partijen van vanavond hadden de navolgende uitslag:
Gerrit Boer - Rinus van de Wetering remise
Michiel Gerritse - Tjerk Tinga 1 – 0

En de vrijmoedige commentaar:

Gerrit en Rinus speelden een evenwichtige partij waarbij ze elkaars bedoelingen goed doorgrondden. Gerrit sloeg een remise-aanbod van Rinus af, maar toen hij slechter dreigde te komen staan, was het zijn beurt om remise aan te bieden. Dit werd genereus door Rinus geaccepteerd. Een terechte uitslag.

Michiel en Tjerk begonnen door de late komst van Tjerk bijna een uur te laat met hun partij. Of dat de reden is dat Michiel de overhand kreeg, weet ik niet. Omdat mijn eigen partij al om half tien afgelopen was, kon ik wel de eindafwikkelingen in de partij volgen. Tjerk speelt graag avontuurlijk. In de tweede helft van het middenspel ging hij met zijn koning naar de andere kant. Wat deze daar te zoeken had? Probeerde de koning de achterste lijn te bereiken, in verwarring over de aard van het spel dat hij verwarde met rugby? Of was er een identiteitscrisis en dacht hij dat hij een pion was? Drie a vier stukken van Giel plus een drietal pionnen probeerden de koning tegen te houden. Dat was nog best lastig, en Tjerk haalde de tweede lijn. Toen werd de druk wel erg groot op deze Einzelgaenger. Giel kon zelfs in een zet mat geven, maar gunde de vermoeide koning nog enig respijt: het zou twee zetten duren. Tjerk gaf toen maar op. Mijn conclusie over deze partij is dat Tjerk een duidelijke verrijking is voor groep 3. Hij heeft niets van het vaak voorzichtige spel dat veel oudere spelers hanteren. Het risico dat je dan wel eens verliest neem je op de koop toe. Maar het doet niets af aan de knappe prestatie van Michiel Gerritse, die het spel behoedzaam en bekwaam tot een voor hem goed einde voerde.

Door afzegging van Henk van der Velden wegens oogproblemen werd geen van de geplande partijen gespeeld.
Mijn lot in de loop van deze week verliep als volgt:
- vrij (al 5 partijen gespeeld, en oneven man)
- wegens afzegging van Peter de Joode himself kreeg ik een partij tegen Tabitha Snikkers te spelen
- weer vrij door late afzegging van Tabitha
- op de speelavond zelf kwam ik eens kijken, met het idee misschien een partij in de Passage-cup te kunnen spelen, maar dat liep dus anders.
Gelukkig doen we niet te veel aan voorbereiding, want dan was die moeite wel vergeefs geweest.

Ik ben uitgekletst.


Gerrit

Daarmee heeft Gerrit evenveel punten als koploper Adri Jumelet, maar dan met 1 partij meer gespeeld. Michiel Gerritse rukte door zijn zege op van een degradatieplek naar de 3e positie in de tussenstand....

De voorlopige indeling van vrijdag 29 oktober, waarop 4 man (zoals het er nu naar uitziet) zullen opdagen, is als volgt:

Gerrit Boer - Tjerk Tinga
Rinus van de Wetering - Jan Hendrik Leopold (de score zal dubbel tellen !)

Peter dJ

Geen opmerkingen: