zondag 13 december 2009

1e verliest aansluiting na spannend gelijkspel


Gisteren speelden we tegen het 1e van Oestgeest 80, op zich een aardig team met twee goede topborden!
De teamcaptain ging er vanuit dat als we 1 uit 3 aan de eerste drie borden zouden halen we er wel door zouden komen.
Het elo-overwicht aan de laatste 5 borden was behoorlijk fors, zodat 3.5 - 1,5 daar zeer goed mogelijk was.
Helaas loopt het niet altijd zoals het lopen moet!
Marco was als 1e klaar, hij won zeer snel met zwart in een Caro-Kann partij!
3 uit 3 en topscoorder.
Julian volgde niet heel veel later, nadat hij remise afsloeg zonder dit te overleggen met zijn teamcaptain bleek zijn stelling plotsklaps toch een stuk slechter dan beide spelers in eerste instantie dachten! Julian probeerde het nog met een remise aanbod, maar dat sloeg zijn tegenstander uiteraard af. 1 - 1
Andy speelde aan bord 2 tegen Nikolic een Hollandse partij waar hij nooit echt uit is gekomen. Andy mist nog een beetje de vorm. 1-2
Weliswaar een punt achterstand nu, maar behalve Michel staat de rest inmiddels goed tot gewonnen! Alles is nog mogelijk omdat de tegenstander van Jan inmiddels in tijdnood een stuk had weggegeven!
Dick heeft dit jaar het winstvirus te pakken! Hij wint soepel zijn ruilvariant van het spaans! Wordt hij echt topscorer? Gelukkig hebben we Marco nog.
Dan mijn partij. Ik speel een variant van het Siciliaans met c3 niet optimaal omdat ik mijn tegenstander e5 laat spelen. Hierna moet ik vechten voor remise.
Beide spelers komen in tijdnood en daar grijp ik mijn kans nadat mijn tegenstander een fout maakt. Ik kan vluchten in een eindspel waar mijn tegenstander nog steeds voordeel heeft, maar de remisemarge heel groot is. Na enkele zetten gedaan te hebben wordt het met paard + toren en 3 pionnen tegen loper + toren en 3 pionnen remise.
2.5-2.5 en het ziet er goed voor ons uit!
Jan en Valery staan goed tot gewonnen en Eddy had remise afgeslagen in een ongeveer gelijke stelling.
Valery weet zijn riante positie niet tot winst te voeren en moet in remise berusten(zie partij).

Eddy speelt niet veel later toch remise mede omdat hij ziet dat Jan gewonnen staat!
3.5 - 3.5 en alles hangt nu af van onze benjamin.
Jan heeft toren paard en 3 pionnen tegen toren en 4 pionnen op dezelfde vleugel.
Jan heeft wel iets minder tijd, maar hij kan makkelijk zijn stukken eerst goed zetten zijn koning activeren en dan zijn pionnen opspelen! Ai! Hij speelt te snel mijns inziens zijn pionnen naar voren! Ikzelf zou eerst wat wachtzetjes doen om wat tijd te winnen, want zijn tegenstander denkt elke keer na als Jan een actieve zet doet. Spannend, spannend! Inmiddels speelt Jan enkele goede zetten achter mekaar zodat de toeschouwers weer hoop krijgen. In de laatste minuten die nog resten(Jan ongeveer 2 en zijn tegenstander 3) worden over en weer foutjes gemaakt en moet Jan op het laatst na een remiseaanbod te hebben geweigerd toch berusten in remise.
Een spannende wedstrijd die we helaas net niet naar ons toe hebben kunnen trekken.
Hierdoor hebben we de aansluiting met de Kennemer Combinatie verloren.


1. Slingerland,F.(Fred) 2386 Wit de,M.(Michel) 2290 ½ - ½
2. Nikolic,N.(Nebojsa) 2358 Ooms,A.(Andy) 2279 1 - 0
3. Leeuwenburgh,E.(Evert) 1983 Wit de,D.(Dick) 2171 0 - 1
4. Slingerland,C.(Caroline) 2044 Beers van,E.(Eddy) 2340 ½ - ½
5. Drunick van,J.W.(Jan-Willem) 1985 Overdam van,J. (Jr)(Jan) 2022 ½ - ½
6. Kamps,J.W.(Jacques) 1947 Kirana,M.(Marco) 2149 0 - 1
7. Hellenberg,J.A.(Jan) 1997 Maes,V.(Valery) 2115 ½ - ½
8. Weiland,H.T.(Harro) 1951 Overdam van,J.(Julian) 2172 1 - 0

Michel


Meer foto's van deze wedstrijd van Marcel Dirks HIER.

2 opmerkingen:

Julian zei

Op het moment dat mijn tegenstander remise aanbood,stond het gelijk tot iets beter voor mij.Echter nadat ik zijn remiseaanbod had afgeslagen maakte ik een blunder waardoor ik zeer slecht tot verloren kwam te staan.

Anoniem zei

Jammer Julian, vanavond wraak nemen met internetschaak! En in het nieuwe jaar gewoon alsnog de punten pakken in het eerste!
Gijsbert