zondag 14 april 2019

Jammer

Het tweede speelde de uitwedstrijd die ging om het kampioenschap tegen Almere 1
Jammer was om te beginnen dat we Lendert moesten missen, hij heeft nog steeds een 100% score.
Op zoek gegaan dus naar een vervanger. Nu wil het geval dat Jaap Staal gereageerd had op de invaller die we in moesten zetten tegen Delft. Dat was ook een gevalletje van jammer , immers we stonden een matchpunt voor op Almere 1 en punten halen tegen Delft zat er zeker in. We verloren daar echter de wedstrijd en onze riante uitgangpositie. Jaap die in Eerbeek woont stuurde een berichtje : mochten we tegen Apeldoorn een man te kort komen dan konden we een beroep op hem doen, al moesten we er wel rekening mee houden dat hij niet meer zijn oude speelsterkte bezat.
Het eerste speelde in Apeldoorn op een km of 10 van zijn huis. Ik trok de stoute schoenen aan en vroeg Jaap als invaller in Almere.( een uur rijden van zijn huis ) en Jaap zei ja. Jaap is altijd een belangrijke steun geweest, er kon altijd een beroep op hem gedaan worden en dus nog.
Die ochtend begonnen John Leer en Henk van der Velde een soort wereldreis met mij. We verzamelden bij mijn huis. ( al een reis voor hen ) om 10 uur. Reden naar Jaap ongeveer anderhalf uur volgens de routeplanner, jammer genoeg deden we een minuut of 10 langer over. Na een gastvrij kopje koffie reden we naar Almere, jammer genoeg weer wat vertraging. Een minuut of 20 te laat namen we achter de borden plaats.

Henk van der Velde kreeg een goed voorbereidde tegenstander achter het bord: Diederic 't Hooft  Henk kreeg remise aangeboden. De wedstrijd stond in evenwicht. dus aangenomen,
Jaap had met zwart een interessante stelling, hij leek zelfs heel goed te staan. Hij vertelde later dat hij beter eerder Dd6 had kunnen spelen. Hij ging er echter af. Zijn koning werd het bos ingestuurd. Wat John de opmerking ontlokte dat gezien zijn nieuwe woning in de bossen, hij wel hoop had dat Jaap zich er thuis zou voelen. Op achterstand dus.Hij verloor van Dennis van Leusden.
Op een aantal borden zag het er veelbelovend uit. Valery een klein voordeeltje tegen Richard van 't Schip  Kees een prettige stelling. Tegen Ivo Knottnerus  Uiteindelijk  twee remise resultaten. Toen verloor Hans hier zat minimaal remise in  Mocht niet zo zijn. zijn tegenstander Martijn Woudsma trok aan het langste eind Jammer
Andrzej Pietrow speelde een goed partij net als zijn tegenstander Duncan Klaren een jeugdige speler. Uiteindelijk won onze man.
Staan we dus een bord punt achter met nog twee partijen te gaan John Leer met zwart tegen hun sterkste speler Tobias Kabos. Ik tegen Ahnaf Uddin. Op het moment dat deze stand op het bor kwam stond ik verloren: een pion achter in een moeilijk eindspel.
Mijn tegenstander zei op dat moment hard op het geeft niet Duncan ik ga dit zeker winnen. Merkwaardig zo tijdens de partij hardop in de zaal   Ik speelde uiteraard door immers haalde ik er door bijv. een pat grap remise uit dan hadden we nog kans.
Uiteindelijk gaf ik op en mijn tegenstander weigerde een hand te geven en zei dat ik zijn tijd had zitten verspillen en maakte nog een paar zeer lelijke opmerkingen ( vloekte ) en nam zelfs een dreigende over de tafel hangende houding aan. JAMMER.
Je denkt dan nog het zal wel spanning geweest zijn en ik zie hem zo wel langs komen met een excuus, maar nee.
Tobias kwam meteen zijn verontschuldigingen aanbieden namens het team en dat deden nog wat Almere spelers. Ahnaf heb ik echter niet meer gezien.
Rest nog te vertellen dat John een prima remise speelde tegen Tobias ( elo 2300 plus )
De eindstand kwam daarmee op 5 -3  voor Almere 1 die we vervolgens feliciteerden met het behaalde kampioenschap. Rest nog te vertellen dat meester verteller Jaap menige anekdote met ons deelde op de terugweg.
Allemaal heel erg bedankt we waren er dichtbij. Rest ons nog de laatste thuiswedstrijd tegen  het Schaakhuis een gelijkspel voldoet om onze tweede plek te handhaven.
Tot achter de borden.

Cor de Wit

Geen opmerkingen: