zondag 21 mei 2017

John Leer en Gerrit Boer actief bij de senioren van de RSB


Op zaterdag 20 mei was het traditionele rapid-toernooi voor het Seniorenkampioenschap van de RSB. Je mag meedoen als je 60 jaar of ouder bent. Ongeveer 60 ouderen speelden of hun leven ervan hing in de club-accomodatie van Spijkenisse. John Leer deed voor het eerst mee in groep 1, voor mannen met een rating van 1650 of hoger. Ondergetekende had zich ingeschreven voor groep 2, met een rating lager of gelijk aan 1650. Toen ik me inschreef was mijn rating 1602, toen het toernooi gespeeld werd, was die inmiddels 1655, maar de toernooileiding had me (gelukkig) in groep 2 gelaten. Voor de volledigheid moet groep 3 nog vermeld worden, voor de aankomende ouderen in de leeftijdsklasse van 50-59 jaar. Ze kunnen alvast wat oefenen voor het echte werk.
Na deze lange inleiding iets over het verloop. Zowel John als ik waren op rating als nummer 2 in hun groep gerangschikt. Die plaats maakten we niet helemaal waren. We werden beiden vierde in onze groep, elk met een resultaat van 4,5 punt uit 7 wedstrijden, en vielen daarmee in de prijzen, bestaande uit flessen wijn en jenever. In de laatste ronde gaf ik mijn kans op een hogere rangschikking weg door al in het begin van de partij pardoes een stuk weg te geven. Vermoeidheid speelt bij ouderen een grotere rol… Opmerkelijk was het resultaat van ons oud-dubbel-lid Peter van Soest. Zijn rating is nog steeds laag, maar dat bleek niet uit zijn spel. Hij werd tweede in groep 2. Ook John had een zwakkere partij, waardoor hij iets beneden zijn stand eindigde.

U kunt de rangschikkingen nauwgezet bekijken onder de volgende ingangen:
Deze spelers zijn verdeeld op rating in categorie 1 of categorie 2 zie http://archief.r-s-b.nl/senioren17/Grp3/index.html

Groep 3 was te klein om als zelfstandige groep te functioneren, en werd voor een deel in groep 1 ingedeeld, en voor een deel in groep 2. Ze kregen wel hun eigen eindstand.
Ik wens onze jongere leden in de toekomst van harte deelname aan dit toernooi toe. Veel ouderen zijn niet meer zo op de punten gericht, maar spelen voor hun plezier, en dat merk je aan de sfeer die door de zalen waart. De organisatie was in handen van Simon van der Beek, met assistentie van meerdere leden van Spijkenisse, en verliep vlekkeloos. Zelf hoop ik nog vele, vele jaren mee te doen aan het toernooi.

Gerrit Boer

Geen opmerkingen: