dinsdag 30 mei 2017

Het watertorentoernooi is afgelopen


Aan alle mooie en aangename dingen komt een einde, zo ook aan het Watertorentoernooi van Schaakclub Erasmus. Diverse wetenswaardigheden kunt u nalezen op de site van Erasmus. Het gaat me er nu meer om de resultaten van de spelers van CE in het toernooi toe te lichten.
Henk van der Velde werd uiteindelijk 21ste met 4,5 punt uit 7 wedstrijden. Het was zijn toernooi niet dit jaar, geen moment kon hij zich met de kanshebbers meten, hij worstelde met mindere goden. Wel bewonderenswaardig was zijn stoïcijnse volharding. Het gaat de ene keer beter dan de andere, en je maakt er het beste van.

Ondergetekende had een redelijk geslaagd toernooi met een score van 4/7 wat een 32ste  plaats inhield, en er komen weer wat ratingpunten bij in augustus. Mijn score had een zeer regelmatig verloop: 1 0 1 0 1 0 1. En ik scoorde de punten met wit. In de laatste ronde dacht ik nog een kans te maken op de ratingprijs voor de groep 1500-1700. Jaap van Meerkerk, de wedstrijdleider, was echter oppermachtig met een score van 5/7 en een gedeelde vierde plaats. Mijn resultaten zouden beter zijn als ik spelers met een rating van 1700 à 1800 beter partij kon geven. En ook tegen een op papier zwakkere speler, zoals in de laatste ronde, heb ik soms geluk nodig om het punt te winnen. Kortom, er valt nog veel te leren, en dat doe je in zo’n toernooi.
Tot slot Pearl Uyttenhove, de meest evenwichtige speler die ik ken. Je speelt voor je plezier, en de rating van je tegenstander speelt geen rol. Met plezier in je taken kom je ver, toonde Tom Dumoulin dat ook niet aan? Toch nog een paar cijfers over Pearl. Hij kwam tot een resultaat van 3/7, werd daarmee 64ste en had een licht negatieve score.
In augustus doe ik weer mee aan het open kampioenschap van de RSB in Spijkenisse, en ik hoop vele deelnemers van CE te ontmoeten.
Tot slot meld ik nog het bezoek van Eduard Smit gisteravond. Hartverwarmend dat medeschakers met ons drieën meeleven!

Gerrit Boer

Geen opmerkingen: