maandag 20 april 2015

Van schaker tot schrijver

Schaken heb ik altijd met plezier gedaan, een topper ben ik echter nooit geworden. Nee, ik speelde altijd in de onderste regionen mee, eerst nog intern en voor de bond, maar de laatste tien jaar alleen RSB-wedstrijden. Dat is te weinig om op niveau te blijven en mijn ELO-rating (die had ik in het grijze verleden eens opgedaan met een wedstrijdje in KNSB-verband) zakte jaarlijks dieper weg. Vooral de afstand van Hoek van Holland naar Charlois begint mij steeds meer tegen te staan. En als ik dan ook nog een potje moet spelen in Oude Tonge, zo’n 90 km van mijn huis, dan zie ik het niet meer zitten. Gelukkig was er iemand bereid in te vallen voor mij. Gelukkig maar, want mijn twee laatste partijen hebben een dramatisch verloop gekend met blunders vooral van mijn kant. Afgelopen vrijdag ruilde ik weer eens compleet verkeerd af, waardoor ik meteen een dame achter stond. De nul was niet meer te vermijden. Daarom heb ik besloten mij voor het komende seizoen niet meer beschikbaar te stellen voor de bondscompetitie. Het scheelt het team onnodige nullen.

Overigens blijf ik gewoon lid van Charlois Europoort. Ik ben er zowat geboren! 56 jaar geleden zat ik al op de jeugdafdeling van Charlois achter het schaakbord. En dat het dan na ruim een halve eeuw toch nooit iets geworden is…..

En dan het tweede deel van de titel: schrijver.

Schrijven heb ik altijd leuk gevonden, meest korte artikelen over scheepvaart, ook wel schaakperikelen en op ander terrein. De familiegeschiedenis van Van Dijk heb ik in kaart gebracht en als boekwerk in beperkte oplage uitgegeven. Maar een “echt boek”  was er nooit van gekomen. Tot ik de verzameling documenten van mijn vader eens op een rijtje ging zetten. Het heeft onlangs geleid tot het boek “Oorlog in Charlois” , de levensgeschiedenis van mijn vader Piet van Dijk, die tot zijn 91e nog een partijtje schaak bij Charlois/Europoort speelde. Een foto van hem tijdens het 65-jarig bestaan van de club is in het boek opgenomen.




Mijn vader was een stille, gewone Rotterdammer uit een doorsnee gezin. De nadruk ligt op de Tweede Wereldoorlog, waarin uitersten binnen de familie samen komen. Van N.S.B. met verraad van eigen familieleden tot ondergronds verzet en internering. Opmerkelijk is het gewone leven tijdens de oorlog, ondanks tekorten, dreiging en bombardementen.


Het maken van het boek heb ik met zeer veel plezier gedaan als een eerbetoon aan mijn vader.

“Oorlog in Charlois”  is verkrijgbaar via de boekhandel of bij uitgever Coolegem Media,

ISBN 978-94-91354-44-1 voor de prijs van € 17,95. Maar mocht u geïnteresseerd zijn, dan kunt u het ook bij de schrijver bestellen (vriendenprijs voor leden van de club: € 12,50, desgewenst met handtekening. Als het opgestuurd moet worden, komt er wel € 4,00 porto bij).

Piet van Dijk (pietvandijk48@kpnmail.nl)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Piet, je vertegenwoordigt niet de enige onnodige nul afgelopen Vrijdag, hou op schei uit! Ik zou graag je boekje willen bestellen, lijkt me interessant. En met handtekening uiteraard!

Jan Hendrik

Peter dJ zei

Jan Hendrik, je kan Piet rechtstreeks mailen: zijn mailadres staat vermeld.