zaterdag 8 februari 2014

CE 3 kaapt de volle winst weg bij De Giessen en Linge

Na een matige seizoenstart begint CE 3 eindelijk op stoom te komen. Ik heb al vaker geschreven dat ik veel van dit team verwacht, maar dat het zo soepel langs een van de sterkere teams in deze klasse zouden glijden, had ik niet verwacht.


De Giessen en Linge kwam met twee invallers en ze zullen met name Jesper Nederlof (2180) node gemist hebben, maar niettemin waren ze daarmee nog steeds favoriet. Eén van deze invallers was Gerard Brand en die kan zoals we weten ruimschoots mee in deze klasse. Hij speelde echter op 7 met zwart tegen Kresna, die wederom sterk speelde, maar het dit keer niet liet liggen en CE 3 vroeg op voorsprong bracht. Op dat moment was John met wit op 1 al in de problemen nadat hij tegen Rik de Wilde over het hoofd had gezien dat f2 wat shaky was. Hij wist het nog wel te rekken, maar Rik heeft wel het niveau om dergelijke voordelen vast te houden en te verzilveren.


Cor had intussen echter met zwart op 8 al vrij eenvoudig een winnende stelling bereikt nadat hij zijn tegenstander in een variant had gelokt die hij bij nader inzien helemaal niet graag leek te willen spelen.


Jesus speelde wederom geweldig met zwart aan 2 tegen Andries Dekker (2150). Wit had wat initiatief in een stelling zonder dames op het bord, maar Jesus had een pion meer en het zag ernaar uit dat dat initiatief wel zou uitwoeden. Ergens onderweg zijn beide spelers remise overeengekomen nadat Jesus waarnemend teamleider Gerard had geconsulteerd. Achteraf bleek dat ik me had vergist, getuige Jesus' en Gerards opmerkingen dat wit beter stond dan ik dacht, maar toch vind ik Jesus een geweldenaar.


Zelf had ik met zwart aan 6 een plezierige middag zonder openingsproblemen en rond zet 20 won ik een kwaliteit. Hierna koos ik niet de meest actieve voortzetting, waardoor wit wat compensatie had. Niet getreurd met nog immer een duidelijke plus, totdat ik zomaar een toren liet instaan. Uiteraard heb ik hierover gruwelijk de pest in, maar de teamoverwinning vergoedt heel veel. Dank dus aan de teamgenoten!


Andrzej had met zwart aan 4 minder ruimte, maar na dameruil zag het er prima voor hem uit naar mijn mening. Ik heb grote delen van deze partij gemist, maar verderop die middag had hij toch nadeel met een toreneindspel en een pion minder en uiteindelijk moest hij de handdoek gooien.


Angelique speelde met wit aan 3 tegen een 2050-speler en stond lange tijd gelijk, maar wat later in het middenspel had zij een toren en een pion tegen loper en paard en die toren was erg actief. Het eindspel speelde ze pico bello en langzaam verbeterde de stelling van zwart. Wederom een prachtige partij van Angelique, die in vorm is en altijd maar beter wordt. We kunnen nog veel plezier aan haar beleven.


Matthieu tot slot had met wit aan 5 de hele middag een klein overwicht tegen een 2050-speler. Uiteindelijk won hij een pion en vervolgens nog een. Zwart probeerde nog wat rommelkansen te creëren, maar Matthieu tikte het koel uit en ik weet dat hij het niet wil weten, maar hij is natuurlijk een geweldige speler voor wie iedereen in deze klasse het in zijn broek behoort te doen.


4,5-3,5 dus en zoals gezegd een pleister op de wonde voor de miserabele middag van schrijver dezes; we kunnen de komende ronden vrijuit spelen, al moeten we uiteraard nog wel zorgen dat we wat puntjes meepikken.

1 opmerking:

Si Tumbuk zei

Nog 3 opmerkingen om het verslag van hierboven wat vollediger en eerlijker te maken:
- Mbt mijn eigen partij: blunderen hoort er helaas bij en hoe beter je dit fenomeen beperkt houdt, hoe beter, maar wie blundert, verdient niet te winnen. Met mijn prutswerk van gisteren verdiende ik überhaupt niet te winnen. Volgende keer gewoon beter spelen.
- Niet alleen GAAN we nog veel plezier beleven aan Angelique, we doen dat nu al!
- Gerard, duizendmaal dank voor je gepassioneerde teamleiderschap en ondersteuning gisteren.