dinsdag 10 december 2013

Nipte nederlaag voor team 6

Op maandag 9 december stond de uitwedstrijd van het 6e tegen Krimpen a/d IJssel 4 op het programma. Gezien de onderlinge stand werd er niets minder dan een overwinning voor de onzen verwacht. Aan bord 8 kwam Chiel met de Schotse opening al snel in de problemen. Toen Chiel schaak werd gezet en er ook nog een pion op de 6e rij kwam te staan werd het allemaal te moeilijk voor Chiel en konden de stukken worden opgeborgen. 1-0 Aan bord 7 wilde Piet, Siciliaans, van Dijk eerst remise aanbieden. Onze grote leider Andre was het daar niet mee eens en sommeerde Piet om door te spelen en met succes. Piet kwam over uit Hoek van Holland en had in de auto kerstmuziek gedraaid. Dit zorgde aan de ene kant voor de kerstgedachte richting de jonge tegenstander waartegen Piet remise wilde aanbieden. Aan de andere kant ontstond er op het bord een halve kerstboom van 4 pionnen. Op h2, g3 en f4 stonden 3 pionnen die gecompleteerd werden door de piek op e5. Dit was eerst een pion, maar dat was te min voor Piet. Even later was het een loper en nog even later kwam de dame er te staan. Met de dame op e5, een pion op h6 kwam er een onvermijdelijke matdreiging op g7: 1-1 In welke volgorde er daarna gewonnen/verloren werd weet ik niet meer zo goed, want ik had het te druk met mijn eigen partij. daar later meer over. Aan bord 6 bood marjolein met zwart (Aljechin) veel tegenstand tegen een drie turven hoog mannetje. Een kwaliteit werd door Marjolein gegeven tegenover twee pionnen. Dat wisselgeld van twee pionnen werden er later vier. Maar de tegenstander had zonder pionnen goed tegenspel en Marjolein kwam ook nog eens in tijdnood: 2-1 Aan bord 1 zat Adri. Hij speelde in een Grünfeld lange tijd met een dubbelpion op de c-lijn. De tegenstander kreeg ook nog een dubbelpion op de a-lijn en lange tijd speelde het tactische gevecht zich af op de damevleugel. Er was toen al lang aan beide kanten kort gerokeerd. Toen de dubbelpionnen tegen elkaar werd geruild verloor Adri ook nog een extra pion en moest daarna opgeven: 3-1 Aan bord 2 streed Andre ook tegen een jeugdspeler. In een Pirc-opening werden na 11 zetten al dames geruild. Lange tijd leek het gelijk op te gaan. Maar Andre kwam een kwaliteit achter te staan en verloor eveneens de partij: 4-1 Dan hadden we ook nog Jan-Hendrik Leopold. Hij speelde aan bord 6 een Spaanse partij. Het ging lange tijd gelijk op. Het was erg spannend en JH was blij met de uiteindelijke remise. 'Meer zat er niet in' aldus onze zwart-speler: 4,5 - 1,5 En dan aan mijn eigen bord (3). Ik moet zeggen dat ik nog nooit zo lelijk gewonnen heb. Zelfs Pipo Inzaghi zou zeggen: 'zo hoef ik niet te scoren voor mijn team'. Ik kreeg met het koningsgambiet vrij veel ruimte van mijn tegenstander om aan te vallen. Zonder dat er veel van het bord was deed hij ook niet al te veel moeite om aan te vallen. Verdedigen deed hij wel en goed ook. Wat mijn tegenstander ook goed deed was gebruik maken van zijn tijd. Dit deed mij er toe zetten om hem door z'n vlag te jagen. Ik zette mijn tegenstander onder druk, kreeg een betere positie en... liet toen mijn dame pennen.... Met nog minder dan een minuut voor zwart op de klok werd ik zo waar bedreigd met mat. Ik moest mijn toren ook nog geven om niet meteen mat te staan. Ik denk dat zwart nog vier zetten nodig had om wit mat te zetten, maar de bedenktijd was op: 4,5 - 2,5 In een Franse partij won Gerrit met zwart aan bord 4. Altijd fijn om van die zekerheidjes in je team te hebben! Eindstand 4,5 - 3,5 voor Krimpen... Volgende keer spelen we op 31 januari thuis tegen Oostflakkee. Lennart Heijnen

4 opmerkingen:

Unknown zei

Andre, je speelt niet tegen Oostflakkee. Je speelt tegen SOF/DZP 3, die zijn nog een stuk beter. Beste wensen en tot 31 januari, Mark Lagendijk.

Gerrit Boer zei

Lennart, ik heb nog een verbetering en iets meer toelichting op mijn partij.

De opening was niet het Frans, maar het Spaans.

Mijn tegenstander, Eduard Hoogenboom was sterk, met een rating van 1768. Dat bleek ook uit zijn zetten. Hij had toch steeds iets meer initiatief, iets meer dreiging, iets meer inzicht.
Ik bleef me stug weren, hij investeerde veel tijd in niet altijd de beste antwoorden op kleine tegendreigingen van mij. Ik won een pion, en later nog een. Zijn tijd verdween als sneeuw voor de zon, als ijs bij dooiweer.
Toen hij verloren stond gaf hij –onder tijdsdruk- nog een stuk weg en met anderhalve minuut over (ik had nog ruim 4 minuten) gaf hij op.

Sjaak Oudsma zei

Uit de notulen van de ALV van de RSB:
In de RSB-competitie zullen twee combiteams spelen van Oostflakkee met de Zwarte Pion.

Unknown zei

Beste Sjaak, de notulen kloppen dan niet. Er is een voorstel gedaan dat twee verenigingen combiteams mochten samenstellen. In ons geval, SOF & de Zwarte Pion, zijn er 3 achttallen en 1 viertal. Tevens nog een kleine corectie, ik zag te laat dat niet Andre Osinga het verslag had geschreven maar Lennart. Maar desalniettemin wens ik alle C.E. leden de beste wensen toe en tot ziens op 31 januari! Mark Lagendijk