zaterdag 7 december 2013

CE 2 boekt belangrijke overwinning op sterk Overschie


Met een nipte 4,5-3,5 overwinning behoudt het tweede uitzicht op het kampioenschap in de 3e klasse G.
Zoals de uitslag al doet vermoeden ging het geenszins gemakkelijk tegen de sterke en ervaren ploeg van Overschie.
De wedstrijd opende met een remise aan bord 1, Hans trof een goed voorbereide tegenstander, moest veel tijd verbruiken om het vege lijf redden en toen kwam daar opeens een remise aanbod? Daar zeiden we geen nee tegen en aanvaarden dankbaar het halfje.

Robin volgde daarna vrij snel met een zetherhaling tegen de sterke Erik Brandenburg.Toen volgden er opeens 2 uitslagen waarvan ik niet goed gezien heb hoe die tot stand kwamen.

Maurice kwam 20 minuten te laat en raffelde daarna zijn partij af in 20 minuten tussendoor stond hij nog ergens een stuk voor hoorde ik, toen ik ieder geval naar zijn bord keek stonden er twee koningen in het midden en was Maurice al vertrokken. Hopelijk weet Maurice de komende ronden wel de motivatie te vinden, want aan zijn schaaktechnische kwaliteiten ligt het zeker niet.

Daarna verloor Nancy, in een Carlsbad structuur speelde haar tegenstander volgens mij een sterke partij.

Bij Arjen zag ik toen een staaltje wat ik nog niet eerder gezien heb in de KNSB, zijn tegenstander zag opeens een vrij briljante matcombinatie en begon deze a tempo uit te voeren. Triomfantelijke voerde hij de beoogde matzet Dg1+ uit, Arjen totaal verbijsterd speelde toen maar het zeer ontnuchterende Kxg1.....

Nog drie partijen bezig, zelf had ik een goede stelling om zeep weten te helpen en was gevlucht in een eindspel met een pion minder. Ik had ingeschat dat dit eindspel een Carlsen achtige techniek vergde van mijn tegenstander om dit winnen.
Bij Jelle was zijn aanval afgeslagen en waren de spelers in een remise achtig toren eindspel belandt, wat dan ook remise werd.

En dan Marcel, deze speelde weer een ijzersterke partij tegen de sterkste speler van Overschie Henk Ochtman, in een Hollands in de voorhand systeem ving hij alle dreigingen koeltjes op en counterde toen keihard door het centrum. Nadat de rookwolken opgetrokken waren stond Marcel een toren voren, wat voor Ochtman het sein was de handdoek te gooien.

Nu was het zaak voor mij dan mijn partij remise te houden, mijn tegenstander dacht dat hij enkel moest uitkijken voor de afwikkeling naar een ongelijk loper eindspel, dat lukte, echter kon hij niet voorkomen dat ik afwikkelde naar een randpion met verkeerde loper.
Met deze overwinning doet het tweede nog volop mee om het kampioenschap, leuk was ook te zien dat concurrent Philidor Leiden vandaag verloor van Stukkenjagers 2. Zodat we alleen nog Souburg boven ons hebben.

Lees ook het met Fritz ondersteunde verslag van Overschie.
http://ochtmanh.home.xs4all.nl/sgo/nieuws/2013/Verslag_Overschie1_CE2.pdf

Geen opmerkingen: