zaterdag 8 mei 2010

Ouwe knakkers in aktie

Of zoals de voorzitter van de RSB het liever uitdrukte: "oude cracks in actie". Wat het ook zij, het was weer gezellig in hotel De Atlas in Spijkenisse waar het jaarlijkse Seniorenkampioenschap van de RSB gespeeld werd. Op de toernooisite vindt u alle informatie, zie de verwijzing onderaan dit bericht.
In dit verslag wil ik ingaan op de prestaties van de CE-spelers.
Er waren zoals gebruikelijk bij dit kampioenschap 3 groepen gevormd:
- Groep 1 voor spelers vanaf 60 jaar, met een rating van minimaal 1600,
- Groep 2 voor spelers vanaf 60 jaar, met een rating van maximaal 1650, en
- Groep 3 voor spelers tot 60 jaar, de jonkies.
In groep 1 speelden van CE Gerard Kool en ondergetekende Gerrit Boer mee, respectievelijk met plaatsingsnummer 2 en 25. Ik paste nog net in groep 1, maar te vrezen valt dat dit t.z.t. groep 2 wordt. Gerard Kool ging met de derde prijs naar huis, hij verloor alleen van de nummers 1 en 2. Zelf werd ik zevende, waar ik nog stil van ben, bij wijze van spreken dan. Gerard en ik speelden elk een aantal keren op een van de drie electronische borden. Ze waren in de bar te volgen, en de partijen zijn automatisch geregistreerd, zodat u ze zelfs na kunt spelen. Commentaar van Gerard op mijn partijen tegen de twee koplopers: "je speelt te verdedigend, je moet ze bij hun kloten grijpen, anders doen ze dat bij jou". Ongezouten, wat ruwe kritiek, maar als u ziet wat voor kansen ik gehad heb, kan hem enig spelinzicht niet ontzegd worden. Ik vraag me natuurlijk wel af waarom hij zelf tegen Ben van Geffen en Jan Seeleman niet gewonnen heeft. Gewoon bij hun ..., nou ja, laat maar.
In groep 2 was CE vertegenwoordigd door Michiel Gerritse, Fritz Dueller en ons erelid Andre Kouwenhoven. Michiel haalde een 15de plaats, niet onverdienstelijk, maar hij had meer verwacht, en hij kan ook beter. Volgend jaar zijn er weer nieuwe kansen. Fritz kwam niet verder dan de 40ste plaats. Na 3 remises had hij zijn kruit verschoten, maar familieomstandigheden speelden daarbij een rol. Andre Kouwenhoven, de oudste deelnemer met zijn 87 jaar, kwam dit jaar niet verder dan de 18de plaats. Overigens was Michiel de op een na oudste deelnemer. Een club waarbij je oud kan worden, dat Charlois Europoort!
Gerard, Michiel en Fritz gingen met een fles drank naar huis. Gerard omdat hij goed was, wat ook nog bleek uit de beker die hij meekreeg, de anderen omdat ze op een plaats eindigden die een veelvoud was van 5. Rare gewoontes hebben die ouderen toch.
De wedstrijd werd meer dan voortreffelijk geleid door Simon van der Beek en assistenten, de aangeboden lunch maakte het ons mogelijk ook 's middags nog wat energie in het spel te stoppen.
Ik kan het toernooi aan iedere niet jonge speler aanraden.

Kijk op de toernooisite voor alle uitslagen en eindstanden, foto's en partijen!

1 opmerking:

Mokumtiger zei

Nee, Gerrit.
Je zou ze bij hun STROT grijpen, hoewel jouw idee me ook wel aanstaat.
Voor mij was dit RSB-kampioenschap het einde van een bewogen seizoen; dus was de pijp leeg.
Ook in de andere partijen heb ik veel overzien, al had dat geen vervelende gevolgen.
Zoals ik gisteren al zei; Jouw spelinzicht is veel te goed om met die lage rating genoegen te nemen.
Vergeet het omslachtige en ga hakken (of: word gehakt), dan zie ik je volgend jaar met 150 puntjes meer.