zaterdag 21 maart 2009

De laatste wedstrijd van het vijfde

Zo rond het begin van de lente speelde het vijfde team van Charlois Europoort zijn laatste wedstrijd, thuis tegen Groenoord 2. Voor ons waren er geen belangen meer, hooguit de eer om van een club te winnen die volgend jaar in de tweede klasse van de RSB gaat spelen. We stonden derde, en bij winst, verlies of gelijk spel zou daar niets aan veranderen, we zouden derde blijven.
De samenstelling van het team was tamelijk eenvoudig dit keer, we hadden maat twee invallers nodig. Op bord 1 verving Marcel Dirks de verhinderde Menno Brandenburg en op bord 5 viel Robin Lecomte nog eens in voor Piet van Dijk.
Om uw nieuwsgierigheid niet langer te belasten meld ik u direct het resultaat: we verloren met 3,5 - 4,5. Jammer. Waar we het seizoen zo goed begonnen, hebben we de laatste ronden veel verloren. Naar de wedstrijd.
Al om 21:15 uur hadden we het eerste punt binnen, van Robin Lecomte (5). Zijn tegenstander gaf als een soort Sinterklaas zomaar de kwaliteit weg waarna Robin zelfverzekerd de partij afmaakte. Ik zat er naast en keek ernaar en zag hoe vermetel en avontuurlijk een jonge speler met het spel omgaat. Prachtig, en gefeliciteerd Robin. De aanhouder wint. Even later kwam Cees van de Kleij (2) remise overeen. Van de partij heb ik weinig gezien. Wat zou het mooi zijn als Cees ook in de uitwedstrijden mee zou kunnen spelen! Daarna gebeurde lange tijd niets, d.w.z. er werden geen parijen beeindigd. Maar tegen elven kwam de stroom uitslagen los, te beginnen met de partij van Michiel Gerritse (6) die zijn meerdere moest erkennen in de sterke Cees Verhagen. Ook Marcel Dirks (1) moest een nul noteren. Zijn tegenstander Ad de Veld, met een rating van bijna 1800, was hem gewoon de baas, hoe hardnekkig en inventief hij zich ook verdedigde. Henk van der Velden, ditmaal aan bord 7, verloor ook, wat een tussenstand opleverde van 1,5 - 3,5. We moesten de resterende partijen winnen om de wedstrijd te winnen, en dat was gezien de stellingen op de drie resterende borden niet waarschijnlijk. Rinus van de Wetering (8) hield zijn partij nog knap remise, maar gezien de situaties op de borden van Adri en Gerrit zagen we dat verlies vrijwel zeker was. De tegenstander van Adri Jumelet (3), met een stuk meer, maar veel minder tijd, hield het voor gezien en bood remise aan. Als dat geaccepteerd werd, had Groenoord 2 gewonnen en was teven kampioen van klasse 3C, juist boven Messemaker 1847. Adri kon dit aanbod niet weigeren, stand 2,5 - 4,5. Nog een partij over, die van Gerrit Boer (4). Ook dit is traditie aan het worden, ik speel vaak lange partijen. Het ging op en neer, dan stond ik een pion voor, dan raakte ik hem weer kwijt. Ik dacht gewonnen te staan, maar toen begon zijn paard te springen en verloor ik weer een pion en dreigde te verliezen. Mijn tegenstander gaf gelukkig ook een pion weg, waarna ik een winstplan zag dat klopte. Toch nog een toonbaar resultaat, met die 3,5 - 4,5.
Als teamleider wil ik iedereen die meespeelde hartelijk bedanken voor de inzet die getoond werd. Volgend jaar hebben we weer nieuwe kansen om te promoveren!

Geen opmerkingen: