maandag 30 september 2019

2e team start voortvarend

Verslag van Tjerk Tinga, plv Teamleider Charlois Europoort 2.

De eerste ronde van de KNSB is achter de rug. In onze nieuwe thuishaven mochten wij (John, Michel, Kees, Lendert, Jesus, Henk, Kresna en mijzelf) aantreden voor onze eerst wedstrijd in de KNSB. Voor mij was het direct de eerste kennismaking met de locatie. Wat krapper dan de Rustburcht, maar zeker goed genoeg om het gezellig te maken.

Om 13u mocht de spits van dit seizoen in de KNSB worden afgebeten tegen de Drie Torens. Verwar
deze niet met 3-Torens uit Berkel en Rodenrijs. Nee onze tegenstander mochten de afstand afleggen
vanuit Tilburg! Op papier waren wij de favoriet, maar zoals ieder weet is dat niet altijd gemakkelijk
om waar te maken.

De eerste uitslag viel op bord 5. Jesus mocht het daarin opnemen tegen Ad Feelers. Helaas heb ik
niet al te veel kunnen meekrijgen van die partij. De laatste keer dat ik langs liep vond ik de stelling
nog bespeelbaar. Echter helaas verloor Jesus en keken we tegen een 1-0 achterstand op. Op de
andere borden was ik nog wel optimistisch gesteld. John stond prima op bord 1 tegen Wilbert Kocken
en Michel had een mooi voordeel op bord 2 vs Rick Zegveld. Kees tegen Willem van den Brink leek
het idem dito op een gelijke stelling. Lendert op bord 4 tegen Joost van den Bighelaar vond ik iets
lastiger te beoordelen. Hij had veel ruimte en een redelijke aanval. Op bord 6 had Henk een klein
voordeel Arnoud Jansen. Ikzelf op bord 7 was net bezig in het middenspel tegen Michele
Montenegro, waar plots geofferd werd door mijn tegenstander. En op bord 8 was de partij van
Kresna vs Huub Leemans wild begonnen, maar ook zeer snel bedaald en had het veel weg van
remise.

Henk kreeg een remiseaanbod in zijn stelling. Altijd lastig op zulke momenten. Hij mocht dan wel een voordeeltje hebben, maar wel minder tijd. Met een 1-0 achterstand is dat lastige beslissing. In
overleg werd besloten door te spelen totdat de situatie overzichtelijker was en wie weet wel wat
gunstiger voor ons. Maar een nieuw overleg was niet nodig want Henk haalde op een mooie manier
de winst op het droge.

Niet veel later moesten we opnieuw tegen een achterstand aankijken. Ik had al te horen gekregen
dat het bij Lendert niet zo goed stond als dat het leek als je vlug langs liep. Dit betaalde zich (helaas
voor ons) ook uit. En opnieuw moesten we een achterstand goed maken.

Bij de partij van Kresna bleek het niet meer mogelijk echter grote kansen te creƫren en beide speler
berusten in een remise. De achterstand bedroeg op het moment 1½- 2½. Veel van de andere partijen
kreeg ik niet meer mee. Ik was druk bezig om te bewijzen dat het offer van mijn tegenstander niet
goed was en daar had ik mijn handen vol aan. Het enige wat me nog is bijgebleven is dat het plots 3½
- 2½ voor ons was. John en Michel wonnen hun partijen en zetten ons daarmee op een voorsprong.
Stukken later bracht ik mijn eigen partij binnen 4½ - 2½. Kees, als laatste bezig probeerde nog een
aantal schermutselingen, maar moest uiteindelijk de eindstrijd onbeslist laten.

Hiermee tekende we voor een mooie 5-3 winst. Eerst volgende keer mogen we uit op 2-11 tegen LSG
4.

Charlois Europoort 2

De Drie Torens 1

Leer, J.M. (John) 2163 Kocken, W.G.R.M. (Wilbert) 2087 z-w 1 - 0
Wit de, M. (Michel) 2185 Zegveld, R. (Rick) 2010 w-z 1 - 0
Drunen van, K. (Kees) 2135 Brink van den, W.J.F.M. (Willem) 2036 z-w ½ - ½
Ouden van den, L.J.F. (Lendert) 2093 Bighelaar van den, J.H.A.M. (Joost) 1996 w-z 0 - 1
Canedo jr., J.M. (Jesus) 1974 Feelders, A.J. (Ad) 1998 z-w 0 - 1
Velde van der, H. (Henk) 2058 Jansen, A.G.J. (Arnoud) 1957 w-z 1 - 0
Tinga, T.I. (Tjerk) 1975 Montenegro, M. (Michele) 1876 z-w 1 - 0
Soerjadi, K. (Kresna) 1964 Leemans, H.M.C.A. (Huub) 1954 w-z ½ - ½
Gemiddelde Rating: 2068 Gemiddelde Rating: 1989 5-3

Geen opmerkingen: