zondag 12 februari 2017

Dwerg CE 5 tegen reus Dordrecht 2


Tweeëneenhalf bordpunt hebben we bij elkaar gesprokkeld tegen het veel sterkere Dordrecht 2. Het was wel het maximaal haalbare. Op veel borden gaat het in de eerste helft van de wedstrijd zo slecht nog niet. Goede stellingen, en de nodige kansen. Maar haast onmerkbaar krijgt de tegenstander het initiatief en de overhand. En op een zeker ogenblik gaat het zo fout dat de partij verloren wordt.
Ik vind het bewonderenswaardig hoe we wedstrijd na wedstrijd blijven vechten voor de bordpunten. De krachtsverschillen zijn soms zo groot dat een verlies met 8 – 0 geen verbazing zou hoeven te wekken. We vechten stuk voor stuk voor wat we waard zijn, maar het is vaak niet genoeg.

De (licht)punten van de wedstrijd:
-  Zhi Yang Fan op bord 1 heeft na winst, met 3 uit 3, nog een resultaat van 100 %. Deze avond ging het wel heel gemakkelijk omdat zijn tegenstander niet kwam opdagen. Een reglementair punt.
-  André Osinga (bord 3) leek al vrij snel na de opening in een verloren positie te zijn geraakt, maar vocht zich naar een remise. Een goede wedstrijdleider in de KNSB en ook nog aardig kunnen schaken, een bewonderenswaardige combinatie.
-  In mijn eigen partij aan bord 5 had mijn tegenstander steeds het initiatief, maar op een of andere manier leverde dat niet veel op. In een ongeveer gelijke stand gingen we het eindspel in, elk met een vijftal pionnen en een stuk: hij een paard, ik een loper. Er kwamen goede kansen voor me, maar die buitte ik onvoldoende uit. Ik dreigde een ver gevorderde pion te gaan verliezen. In de hebzucht naar deze pion vergat Sander Vogelesang even dat ik zijn paard aanviel. Na het verlies ervan gaf hij meteen op. Een verdiende winst? Neen. Maar je kunt ook zeggen dat er onder druk eerder fouten gemaakt worden. Een verdiende winst? Ja.
Coen, Jan Hendrik, Patrick, Lennart en Marjolein, bedankt voor jullie inzet en misschien halen we in een van de twee volgende wedstrijden ook eens een matchpunt! Overigens viel Marjolein weer in, dit keer voor Menno Brandenburg, onze teamleider, die verhinderd was.

Gerrit Boer, waarnemend teamleider

Geen opmerkingen: