maandag 9 februari 2015

Winst tegen Onwillige Dames

Afgelopen zaterdag mocht het tweede team van Charlois weer aan de bak. We moesten tegen “de Willige Dame”, een club met een originele naam, maar als je kijkt naar rating, dan zou het een gemakkelijke dag moeten worden. Dat werd het niet.
Ik had de eer om mee te mogen rijden met de held van wijk aan zee, Marcel. Voor de mensen die het gemist hebben: 8 uit 9 en een toernooiprestatie van 2449! In de auto werd mij verteld dat de geheime formule voor dit succes gevonden kan worden in een wandeling voorafgaand aan de partij. Deze stelling werd gelijk getest, want nadat wij met de auto de gehele (schitterende!) binnenstad van Dordrecht hadden doorspit op zoek naar een garage, bleek dat we, ook toen we de garage hadden gevonden, nog even een wandelingetje mochten maken. Exact twaalf uur kwamen we dan ook binnen.       
“De willige dame” heeft een hele fijne speellocatie, dat viel gelijk op. Ruime tafels, kunst en ingewikkelde acties waardoor de consumpties goedkoper zijn. Kijk eens aan, daar kon het niet aan liggen. Toch ging er al snel iets mis. Gijsbert kreeg een flinke aanval over zich heen en het paard op f8 was duidelijk niet het beste paard van stal: 1-0 voor de thuisploeg.
Daarna speelde Lendert remise aan bord 1 tegen veruit de sterkste speler van de Willige Dame. Remco van Vaalen stond de gehele partij onder tijdsdruk maar wist zich knap naar een remise toreneindspel te verdedigen 1.5 0.5. 
Toen ik rondliep zag het er allemaal niet zo best uit. Ik stond prima, maar Hans stond niet makkelijk, Marcel twee pionnen achter (wel compensatie maar hoeveel is altijd lastig in te schatten), Kees partij leek nog te moeten beginnen (ze waren nog in de profylactische “Tc1 fase”), Arjen stond gelijk en Mathieu ook. 
Gelukkig had ik het weer eens verkeerd ingeschat, want Kees ramde c4 c5 op het bord en na enkele tactische ontwikkelingen had hij twee gezonde pionnen en een toren versus twee stukken. Dit bleek niet heel ingewikkeld om te winnen, want vlak daarna won Kees. We stonden weer gelijk. Ook Mathieu’s resultaat kwam daarna binnen: het lukte niet om zijn aanvallende ambities waar te maken en hij moest berusten in remise. 2-2.
Ik bleef goed staan, maar mijn tegenstander hield stand. Vanuit een ooghoek zag ik dat Marcel’s compensatie nu zeker aanwezig was en hij had aanval met ongelijke lopers. Arjen kon ik niet goed volgen, maar hij stond na een tijd ook een pion voor geloof ik. Hans verloor;
Tegen zijn tegenstander met een stuk lagere rating had iets te veel risico in de opening genomen en zichzelf met een zwakke c-pion opgezadeld, na dameruil was het een koud kunstje voor zijn tegenstander deze pion uiteindelijk op te halen, 3-2 voor de thuisploeg. 
Inmiddels won ik een pion en zag ik dat Marcel zetherhaling deed om er na de veertigste zet nog eens even goed voor te gaan zitten. Remise zou hij vast niet gaan doen dacht ik, want dat had zijn tegenstander al twee keer aangeboden. Arjen speelde wel remise: een pion meer maar wel een “willige dame” in de buurt van zijn koning. 
Marcel won, hij vond de winst nadat hij er inderdaad nog even goed voor was gaan zitten. Een aftrek schaak met een witte koning op h6 (!) was fataal. In strijd met het patroon van dit seizoen wist ik ook te winnen. Een pion meer werd nog een pion meer en toen ging het eigenlijk vanzelf. Hierdoor kwamen we totaal op 4,5 versus 3,5. Net aan dus, maar weldegelijk gewonnen.
Toen begon de evaluatie, cruciaal uiteraard. Om kwart over vier waren we al klaar (ik heb zo mijn bedenkingen bij dit nieuwe speeltempo) en na wederom een wandeling door de Dordrechtse binnenstad vonden we restaurant “Baloe beer” en daar werden we gelijk voor het blok gezet met de vraag of we dikke of dunne frietjes wilden. Aangezien we behoorlijk vroeg waren besloten we eerst nog een drankje en een bittergarnituur te nemen waarna er zeer interessante nieuwtjes naar boven kwamen. Zo bleek Kees op zet veertien (of dertien) nog exact te weten dat hij daar +1.73 staat. Die “Tc1 fase” is zo onschuldig dus niet.
Tijdens verscheidene Rocheforts Quadruppel en andere lekkere drankjes besloten we om het voortaan ook op andere vlakken nog professioneler aan te pakken. Hoe en wat ga ik hier natuurlijk niet uit de doeken doen, want vele ogen zijn actief op internet, maar het is niet mis! Wees gewaarschuwd!
Tot slot: De oplettende lezer heeft het vast al geconstateerd, maar dat rondje lopen voorafgaand aan een partij werkt dus echt, de auto van Marcel haalde twee uit twee! 

Jelle Wiering

Zie hier de fotoreportage van deze middag.
En hier het verslag van DWD.

2 opmerkingen:

Kees zei

Die +1.73 behoeft enige nuancering. Weliswaar klopt de score wel, maar alleen na 13 andere eerste zetten ;-)

Ton zei

Verslag van RSR Ivoren Toren 2 - CE 3: http://www.rsrivorentoren.nl/nieuws_team2_20150208.htm