zaterdag 9 november 2013

RSB Bekerteam levert puike prestatie

Gisterenavond speelde ons bekerteam in de eerste ronde uit tegen Moerkapelle. In deze eerste ronde namen we een risico door John vd Laar op de bank te houden. Zo’n beslissing is niet makkelijk te nemen: moet je je sterspeler meteen in de eerste ronde al inzetten? Bij het EK landenteams ging dat eerder deze week niet goed: tegen Oostenrijk hield Nederland onze sterspeler Loek van Wely op de bank, en ze verloren direct met 2,5-1,5. Ik wil de situaties niet helemaal 1-op-1 met elkaar vergelijken, maar toch…
Op deze regenachtige avond, vol met verkeersinfarcten, waren we wonderwel redelijk op tijd binnen, in het, laat ik het zo zeggen, nogal knusse nieuwe onderkomen van Moerkapelle. Moerkapelle speelde vorig jaar nog landelijk, en spelen nu in de promotieklasse. De gemiddelde elo van beide teams waren deze avond exact gelijk: 1960. Dat is verwonderlijk, want ik dacht toch wel dat we de underdog zouden zijn.

Het werd een topavond, vooral voor de laatste twee borden! Om daarmee maar te beginnen: Ab Kamman speelde een meer dan uitstekende pot met zwart tegen toch niet de minste: D. Bac. Ab ging er dwars door heen en kreeg allerlei mooie lijnen naar de witte koning. Ab had niet veel tijd meer, maar een eindspel met een toren versus pion, tja, daar heb je niet heel veel tijd voor nodig. Ook Kees was deze avond tot op het laatst toe scherp: hij won in een knappe partij van Maarten Vroegindeweij. Kees speelde met wit een mooie positionele partij en tikte het eindspel netjes uit. Dit keer geen concentratieverlies maar gewoon tot op het eind zo scherp als wat, puike prestatie Kees!
Eerder had Tjerk op 2 een correcte remise gespeeld tegen Wouter Vroegindeweij. Ten slotte mijn partij op bord 1 tegen H. van Elteren. Dit was toch wel de meest merkwaardige partij van dit seizoen. Ik kreeg in een doorschuifvariant van de Caro Kann al na 6 zetten een pion cadeau (hoe kan dat in die opening..), en ik zag geen enkele compensatie voor mijn tegenstander. Later kreeg ik er nog eentje bij, en nog zag ik geen compensatie. Toen dacht Hugo: hier, krijg je ook nog een paardje erbij. Ook dat paardje maar opgesmikkeld, maar ik zag wel dat ik waarschijnlijk dat paardje wel een keer moest teruggeven. Maar goed, dan hou ik nog 2 pionnen over. Toen ik het paard teruggeven had, kreeg ik de kans om dames te ruilen. Altijd doen natuurlijk, ik sta 2 pionnen voor. En vanaf dat moment ging Hugo er voor zitten (en stopte ook met voortdurend gapen), en ging vechten voor zijn laatste kans. Ik kwam een kwaliteit voor, maar door een vernuftig paard-mechanisme moest ik berusten in remise. In de eindstelling had ik trouwens een loper op f8 en pionnen op g7 en e7, dus mijn loper heeft niet vreselijk veel te doen gehad.

Kortom: 3-1 dik verdiend en een mooie opsteker voor de club! In de volgende ronde mogen we tegen HZP Schiedam, altijd leuk!

Gijsbert Kamerman

2 opmerkingen:

Ton zei

Klasse mannen!

Ton zei

Het verslag van Moerkapelle staat op http://www.svmoerkapelle.nl/svm/?p=816.