dinsdag 24 september 2013

CE 3 opent een tikje teleurstellend



Met Julian en Lendert valt niet te concurreren; Borst is weer de laatste met het wedstrijdverslag. CE 3 is dit jaar met een mix van het CE 3 en CE 2 van vorig jaar, aangevuld met Andrzej Pietrow, aanzienlijk sterker dan vorig jaar en zal tussen het geweld van Giessen en Linge, Delft 2 en Boven IJ geen kampioen worden, maar is wel aan zijn stand verplicht de vierde plaats te ambiƫren (al zijn er altijd concurrenten, zoals bijvoorbeeld Voorschoten 2).

Het probleem is dat de punten aan het begin van het seizoen gescoord zullen moeten worden, want alle sterke teams ontmoeten we tegen het einde van het seizoen. Voor HWP Haarlem 2, dat 2 seizoenen geleden degradeerde en meteen weer promoveerde, had ik de heren en dame al gewaarschuwd, het bijna-debacle van 2 jaar terug nog vers in het geheugen. Het team is op papier wat zwakker dan wij (of op zijn Rotterdams "zwakker dan ons", of nee, sorry: "slechter als ons"), maar we weten hoe weinig dat op sommige dagen kan zeggen.

Zo'n dag was het afgelopen zaterdag dus. Een snelle blik op de borden toonde na ongeveer een uurtje dat we op veel borden een tikkeltje minder stonden, al zegt dat natuurlijk nog niet veel op ons niveau en zo vroeg op de middag. Wel denk ik dat Cor gelijk had toen hij na afloop vertelde dat HWP 2 eigenlijk gewoon een goed team was met allemaal gezond spelende mensen.

Mijn partij aan bord 8 was al vroeg klaar, maar op dat moment hadden Kresna aan bord 5 en Angelique aan bord 6 hun partijen al remise gegeven. Terwijl mijn tegenstander in zijn perceptie (zeer) aangenaam stond, bleek hij in werkelijkheid een heel gevaarlijke stelling te hebben wegens een forse ontwikkelingsachterstand, gecomineerd met een verzwakte koningsvleugel. Toen hij vergat aan damage control te doen, had ik ook nog eens de mazzel dat ik mijn stukken op de goede velden zette, waarna het hij me sportief gunde de matcombinatie uit te voeren.

Jesus aan bord 7 was ontevreden over zijn opening, maar kwam daarna netjes terug in de strijd, wat resulteerde in wederom remise, wat ook het resultaat was van John's partij aan bord 4, nadat hij in goede stelling zijn eigen aanvalskansen overschatte en een simpel antwoord van zijn tegenstander over het hoofd zag. Vervolgens moest hij knokken voor het halfje, wat hem op dit niveau overigens wel is toevertrouwd.

Ongeveer tegelijkertijd kwam Cor aan 2 remise overeen in een partij waarin hij met wit een rustige opzet had gekozen. Meestal (of bijna altijd) komt bij Cor het vuurwerk wel nadien, maar in dit geval dus niet.

Andrzej koos met zwart aan 1 een variant die volgens mij in het middenspel een goede kans op initiatief biedt, maar als nadeel heeft dat het eindspel gepaard gaat met een nadeeltje wegens mindere pionnenstructuur. Het remise-aanbod van zijn tegenstander toen het eindspel eenmaal was bereikt, kon hij dus ook niet met goed fatsoen weigeren.

Hiermee hadden we minstens een gelijkspel en mogelijk een winst als het Mathieu zou lukken zijn mindere eindspel remise te houden. Hij speelde tegen Seeleman, op papier tegenwoordig de zwakste in zijn team, maar in werkelijkheid naar mijn bescheiden mening waarschijnlijk de sterkste. Ik heb hem vaak zien spelen en hij staat altijd gezond en de meeste Rotterdammers kennen hem waarschijnlijk beter dan ik, dus jullie weten wat ik bedoel. Ondanks het feit dat zijn rating wat gezakt is, kun je dus makkelijk verliezen van hem, ook als je Mathieu heet. Het eindspel begon er dan ook stukje bij beetje somberder uit te zien, waarna Mathieu helaas de vlag moest strijken.

Tevoren had ik ons team de beste kansen toegedicht, maar het is en blijft competitie en geen enkele wedstrijd is bij voorbaat gewonnen. Het toont maar weer dat we echt tegen iedere tegenstander vlijmscherp aan de start moeten verschijnen en ik heb er overigens ook het volste vertrouwen in dat dat de volgende ronde zal gaan gebeuren.

De komende dagen heb ik geen kans om een analyse van mijn partij te uploaden, maar waarschijnlijk volgt deze dit weekend alsnog, al is het alleen maar om mijn teamgenoten te treiteren.

Geen opmerkingen: