zaterdag 22 december 2012

CE-6 verliest tegen Moerkapelle-2 (uitgebreid)

0,0,0,0, 0.5, 0.5, 1 en 1

De regel hierboven was de weerslag van ergernis over de discriminatie van CE-6 voor het kerstschaak van de club. Een korter verslag kon toch nauwelijks. Nu de kerst nadert, en het christelijk geloof ons aanbeveelt vergevingsgezind te zijn, en bovendien de felheid van mijn gevoelens minder geworden is, zal ik het verhaal van de wedstrijd vertellen, zoals ik het gezien en gehoord heb. De spelers wordt nadrukkelijk gevraagd eigen commentaar te geven.

We begonnen met een speler minder. Even voordat de wedstrijd begon kregen enkele spelers een telefoontje van Kevin, waarin hij meldde dat ze betrokken waren bij een auto-ongeval en later zouden komen. Dat was optimistisch. Naar we later hoorden kon vader Thao Nguyen kiezen tussen een aanrijding met een voorligger die een rare manoever maakte of de berm in rijden. Hij koos voor het laatste, botste tegen een hek en sloeg om. Naderhand bleek dat de auto total loss was. Begrijpelijk dat Kevin Nguyen (gepland op bord 1) niet meer kwam en we een reglementaire nul hadden. Een beroep op overmacht is in de RSB niet in de reglementen gedefiniëerd.

Adri Jumelet (2) speelde geen goede partij en verloor op de koningsvleugel (er was lang gerokeerd) een paar pionnen. Uiteindelijk promoveerde één van die pionnen van tegenstander Maarten Pilgram tot dame. Adri moest zijn loper offeren, en stond een stuk achter. Beiden hadden nog een aantal pionnen op de damevleugel. Die werden stuk voor stuk door het paard van Maarten opgegeten, en toen bleek dat het paard nog niet verzadigd was, gaf Adri maar op.

Met Gerrit Boer (3) liep het ook slecht af. Dit was te wijten aan enkele suïcidale zetten. Zo opende ik eerst de c-lijn zodat mijn koning onder druk kwam (ik had lang gerokeerd). Er ontstond een enorme pressie, maar ik hield de veste in stand. Tegenstander Christiaan Noorland kwam er niet door. Omdat ik wel eens wat spel wilde hebben offerde ik mijn f-pion. Er kwam inderdaad spel, maar dan voor mijn tegenstander, die weer dankbaar profiteerde van een open lijn. Kommer en kwel, ofwel een nul.

Coen van Baren, aan bord 4, zorgde ervoor dat we geen enkel punt haalden aan de eerste vier borden. Hij werd weggespeeld door een agressieve pionnenopmars, die resulteerde in een vernietigende koningsaanval. Maar Coen is zeker verontschuldigd. Momenteel staat zijn gezondheid hem het schaken eigenlijk niet eens toe.

Gelukkig waren de spelers aan de borden 5 tot en met 8 in betere vorm, al konden ze de achterstand van 4-0 niet helemaal compenseren.

Beginnen we dit keer eens aan het achtste bord, waar Piet van Dijk zijn partij bekwaam wist te winnen. Hij stond uiteindelijk een loper voor en dat was genoeg om weer tot winst te komen.

Vervolgens Michiel Geritse aan bord 7. Het ging behoorlijk mis. Toen ik eens langs de borden liep, zag ik dat hij een stuk achter stond. Het was duidelijk, dit bord ging verloren. Maar dan ken je Giel niet. Hoe hij het deed, weet ik niet, maar hij kwam in een eindspel waarin hij een dame had tegen een loper. Met weinig tijd over schoof hij met zekere hand naar winst. Hij heeft de respectabele score van 4 uit 4.

Marjolein Osinga (6) viel in voor Lennart Heijnen die verhinderd was. Ze speelde bij toeval tegen de enige dame bij Moerkapelle 2. Rustig gespeeld, voor zover ik het meemaakte, en remise was het hoogst haalbare. Marjolein, nog bedankt voor je bereidwilligheid in te vallen.
Rinus van de Wetering (5) had wat beter spel, maar het eindspel met een paar pionnen elk, twee lopers voor Rinus en loper + paard voor tegenstander Sander Marijt, was niet te winnen. Nog een remise.

Opmerkelijk was het strenge gedrag van de wedstrijdleider Wouter Vroegindeweij, wat we in onze klasse domweg niet gewend zijn. Zo werden enkele spelers er meermaals opgewezen, dat na het doen van een zet, de zet direct opgeschreven moet worden. En dat je dus bijvoorbeeld niet eerst nog even terugslaat. Tja, hij zal wel gelijk hebben. Het is niet slecht als we als spelers eens voorgelicht worden over actuele spelregels. Zo schijnt het eerst opschrijven van een zet, en daarna uitvoeren ervan, ook niet meer toegestaan te zijn. En 'schaak' zeggen hoeft ook niet meer, of mag zelfs niet eens meer?

De kans op een tweede plaats in klasse 3B (die ook recht geeft op promotie) is erg klein geworden. Maar voor degradatie ben ik met deze spelers niet bang.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

kort maar krachtig verslag

Sascha zei

Hopelijk zijn Kevin en Thao bekomen van de schrik. Jeetje.

Jammer jongens en dame van het resultaat. Waarom plant de RSB dan ook een competitiespeelweek zo vlak voor de kerst, ook onbegrijpelijk. Om een kersttoernooi na de kerst te spelen kan ook niet.