zaterdag 19 november 2011

Donkere wolken pakken zich samen boven het zesde team

Vrijdagavond 18 november speelde Charlois Europoort 6 zijn eerste thuiswedstrijd, en wel tegen Het Houten Paard 1 uit Brielle. Het werd een nipte nederlaag met 3,5 - 4,5, terwijl het voor lijfsbehoud op zijn minst een gelijk spel had moeten zijn. Hoe is dat allemaal zo gekomen? We hadden een creatieve opstelling die de druk op de bovenste borden verdeelt over onze spelers. Ditmaal waren Gerrit en Rinus het haasje, op bord 1 en 2.
Zoals gebruikelijk loop ik de borden langs, waarbij de spelers weer uitgenodigd worden hun eigen ervaringen als reactie aan dit bericht toe te voegen.
1. Gerrit Boer gaf op de zestiende zet op een onnozele, onnadenkende, verschrikkelijk stomme manier een pion weg, waarna de partij verloren leek. Met de nodige ondernemingszin kreeg ik tegenspel, al bleef mijn positie zeer wankel. Een remise-aanbod op het juiste moment werd door mijn tegenstander geaccepteerd. Oef.
2. Rinus van de Wetering speelde een puike partij, waarin hij steeds de acties maakte, het initiatief nam, en daardoor beter stond. Uiteindelijk bleek het erg moeilijk om door de stelling van zijn tegenstander heen te breken, en werd het remise.
3. Hans van Calmthout speelde de laatste partij bij de stand van 3,5 - 3,5. Hij wist dat niet, en dacht te moeten winnen. Doordat hij de zaken forceerde werd het verlies omdat hij door zijn tijd heen ging.
4. Adri Jumelet kan je tegenwoordig om een boodschap sturen. Zijn fouten behoren tot het verleden. Sterkere tegenstanders heeft hij geen schrik van, ook deze avond niet. Een zeer verdienstelijke remise.
5. Jan Hendrik Leopold baalde van zijn eigen spel. Hij gaf pionnen weg alsof het Sinterklaascadeautjes waren, en ging uiteindelijk door een tekort eraan ten onder. Jammer, maar zoals hijzelf opmerkte: "volgende keer gaat het beter, want slechter kan het niet".
6. Ook Coen van Baren komt moeilijk tot scoren. Weer bouwde hij een betere stand op, maar daar heb je niets aan als je die later weer weg geeft. Een sneu verlies, maar gezien zijn potentieel kunnen we in de volgende ronden nog wel enkele punten van hem verwachten.
7. Marcel Dirks viel in voor Piet van Dijk, en dat deed hij goed. De eerste winstpartij deze avond. Van mij mag hij vaker invallen als we een vervanger nodig hebben. Jammer dat Ruud Kok zijn spelers voor het zevende team zo goed bewaakt.
8. Met respect bericht ik over de winstpartij van Michiel Gerritse. Langzaam maar zeker zette hij de partij naar zijn hand en won. Misschien moet hij de volgende ronde het eens op bord één proberen?

Al met al een teleurstellenmd resultaat, waarmee we in onze poule met 1 wedstrijdpunt eenzaam op plaats 8 staan. De volgende ronde is al over tweeënhalve week, uit tegen Ridderkerk. En we blijven er voor vechten.

Foto's van deze wedstrijd gemaakt door Ruud Kok/Marcel Dirks zijn HIER TE ZIEN.

2 opmerkingen:

Adri zei

Communicatieproblemen binnen het team kunnen ook voor het team tot verlies leiden. zoals Hans en ik.
Willen we voor handhaving dan moet alles tot in detail kloppen.
Waarom geen uitslagenbord plaatsen zoals bij andere schaak verenigingen!?. Zo moeilijk is dat toch niet.

Adri zei

Over die communicatieproblemen het volgende: Tijdens mijn partij had ik vernomen dat Hans goed stond en mede daardoor bood ik remise aan in een duidelijk gewonnen stelling zonder me daarin te verdiepen. Na afloop kwam Hans naar me toe om mij te feliciteren met de winst maar ik zei dat het remise was geworden. Dus dacht Hans te moeten winnen vandaar.
Als Hans had gekeken naar het uitslagenbord (indien geplaatst) dan had het hoogstzeker remise geworden ook vanwege zijn tijdnood.
Ik had gewoon moeten doorspelen zonder te letten op de stelling van Hans. Dit gebeurt mij geen tweede keer meer.
Anderzijds had Hans ook bijtijds op de hoogte moeten worden gehouden want hij was als laatste klaar. Een leering voor de volgende keer.