maandag 27 mei 2013

Doorbraak van Peter van Soest

Op zaterdag 25 mei behaalde Peter van Soest een fraaie gedeelde eerste plaats in groep 2 van het seniorenkampioenschap van de RSB, dat dit jaar voor het eerst bij de schaakclub Spijkenisse gespeeld werd. Peter haalde 5,5 punt uit 7 wedstrijden. In de eerste ronde moest hij een halfje afstaan aan Michiel Gerritse, in de zesde ronde verloor Peter van de latere winnaar die in punten gelijk met hem eindigde. Door het onderlinge resultaat ontging Peter de eerste prijs, en moest hij genoegen nemen met de beker voor de tweede prijs.

In onze club is er mogelijk geen andere speler die zoveel tijd en energie in het bestuderen van het schaakspel steekt. Tot nu toe waren er genoeg tekenen dat Peter goed kan schaken, alleen betaalden die signalen zich niet uit in ratingpunten, veel winstpartijen of hoge rangschikkingen. De uitmuntende resultaten van zaterdag zijn mogelijk een keerpunt in de schaakcarrière van Peter. Overigens is schaken voor Peter identiek met aanvallen, maar dat wisten de meeste lezers al.

In groep 2 (met een rating < 1650) speelden ook Giel Gerritse en Fritz Dueller mee.
Giel sloot de ochtend af met een voortreffelijke 2,5 uit 3. 's Middags bleek zijn kruit grotendeels verschoten en kon hij maar 1 punt aan zijn totaal toevoegen. Mogelijk gaat een hoge leeftijd gepaard gaat met snellere vermoeidheid. Hoe dan ook, met een score van 50 % deed hij het als op één na oudste deelnemer niet slecht. Fritz Dueller slaagde erin om met 1 punt laatste te worden. Dat betaalt zich al jaren uit met de poedelprijs van een fles wijn van het merk "Avondrust". Omdat Fritz al weg was, heb ik de fles maar meegenomen, in de wetenschap dat Fritz veel liever bier dan wijn drinkt...

In groep 1 mocht Gerrit Boer voor de negende maal meedoen, met zijn rating van 1656 nog ruim boven de benedengrens van 1600. Van te voren was al duidelijk dat de tijd van een hoge rangschikking voorbij is. De toppers in de groep hebben een rating van 1900 tot > 2000. Mijn rangnummer in de groep van 19 was plaats 16. Uiteindelijk eindigde ik ook op die plaats, met een TPR die een fractie hoger was dan mijn rating. Erg tevreden was ik niet met mijn score van 2,5 punt, maar als ik niet beter speel, verdien ik ook niet meer. Was het dan een troost dat haast al mijn partijen lang duurden? Neen, het had me beter gestemd als de resultaten beter waren geweest. Ben van Geffen werd de nieuwe kampioen.

Zelf was ik voor het eerst in het mooie onderkomen van de SV Spijkenisse, in de Boekenberg. De organisatie was meer dan voortreffelijk, wat ook te verwachten was van Simon van der Beek. Alleen jammer dat de boeken in de hogere stellingen van de bibliotheek nep waren: ze stonden er alleen voor de beeldvorming. Het was hartverwarmend dat de familie Osinga nog even langs kwam.

Ik wilde eerst wachten met dit verslag tot de uitslagen op de RSB-site zouden staan om iets exacter verslag te kunnen doen. Maar omdat laat nieuws met de dag minder waard wordt moet u het met iets minder exacte gegevens doen. Als stimulans voor nieuwe deelnemers kan ik zeggen dat het elk jaar weer een gezellig toernooi is. En waar anders dan in het verzorgingstehuis ben je tussen zoveel leeftijdsgenoten?

Geen opmerkingen: