zondag 25 november 2018

Een belangrijke overwinning


2078


2171
1 - 0
2090


2142
0 - 1
2098


2037
0 - 1
2062


2097
½ - ½
2012


1944
1 - 0
1997


2057
0 - 1
1914


2035
0 - 1
1970


1948
0 - 1
Gemiddelde Rating:
2028
Gemiddelde Rating:


2054
2½-5½
Uit naar Utrecht om te spelen tegen een club die in de laatste ronde van het sterke Almere gewonnen had. Lendert helaas verhinderd en Michel natuurlijk in het eerste. Dit werd soepel opgelost door Valery en Kresna. Dus uiteindelijk kwamen met een op papier iets sterker team dan de tegenstander opdagen. In het schaakhuis. John Leer reed met mij mee en door de nodige vertraging kwamen we een minuut of 10 te laat aan. De tegenstander had voor een goede parkeerplek gezorgd waarvoor hulde. In de zaal aangekomen vielen meteen twee zaken op. We misten nog twee spelers. Kresna en Andrzej en dat het wel heel krap was opgesteld. Iedere  keer als er een speler aan de raamkant naar het toilet o.i.d. ging moest er een hele rij mensen opstaan.

Valery was de ongelukkige in de meest benarde positie in de zaal. Gelukkig niet op het bord. In een Franse partij wist hij snel een gelijke stelling te bereiken. Kort daarna kwam hij remise overeen. Ik ben buitengewoon blij dat hij er weer bij was. Een zeer nuttige remise aan een hoog bord.
Hierna speelde Andrzej het eerste punt binnen tegen Carol- Peter Gouw  een mij bekende speler. Carol is een correspondentie grootmeester ( ik dacht ook nog Nederlands kampioen geweest )
Helaas voor Carol maakte hij een blunder die meteen een einde aan de partij maakte.
Henk speelde een Caro-Kann  en kreeg een uiterst interessant middenspel dat hij in een mooie aanvallende stijl naar zich toetrok. Hans Uitenbroek zat achter de witte stukken in een Siciliaanse partij. Al snel werd hij verrast door zijn tegenstander. Op een prettige manier. Deze speelde een plan dat niet goed was en Hans schreef na eindelijk eens een goede partij het punt bij.
Ik zelf stond toen al makkelijk gewonnen. Mijn tegenstander ad zich goed voorbereid op mijn e4 .
Allen ik speel dit seizoen ook wat andere openingen. Ik kreeg uiteindelijk een stelling met veel ruimte ovenwicht en wist te winnen. De buit was binnen.

Rondkijkend;
Kresna had na een uiterst scherpe en interessante opening tegen de Svesnikov van zijn tegenstander zijn voordeel weggegeven en was een verloren stelling aan het keepen. Kees was na een uiterst goede partij ( g4 heel sterk gespeeld  ) vergeten de winst binnen te halen met Le3 om de pion op c5 op te halen. Het zag er slecht uit. John Leer stond gedrukt maar de toeschouwers telden het punt al. Opkomende tijdnood etc.  Kees verloor Kresna verloor, en jawel. John won.
We staan 2e in de groep en hebben alles nog in eigenhand. Hopelijk worden er nog wat partijen of fragmenten aangeleverd voor dit verslag.
Het was een mooi weekend. De volgende ronde spelen we tegen LSG 3 thuis.
Ik heb een Duveltje gedronken op de overwinning.

groet,

Cor de Wit

Geen opmerkingen: