zondag 21 september 2014

Hans Uitenbroek wint Maassluis open

Op zaterdag 20 september werd het jaarlijkse open rapidtoernooi van Maassluis gehouden. De stichting Corry Vreeken organiseerde gelijktijdig een toernooi voor de jeugd. Het viel dit jaar samen met het vierhonderdjarig bestaan van de stad Maassluis. Dit bracht allerlei prominenten naar de toernooizaal, waaronder Geurt Gijssen die wedstrijdleider was (dat ik nog een toernooi onder zijn leiding gespeeld heb...) en Jaap van den Herik.

Van Charlois waren aanwezig Hans Uitenbroek, Peter van Soest (maar die speelt altijd en overal) en Arjen Kouwenhoven. Het was voor mij een prettig weerzien met vele bekenden, niet alleen van mijn vorige vereniging Maassluis.

Het toernooi was uitstekend georganiseerd. Mooie speelzaal en een gratis lunch. Hans en ik gingen voortvarend van start. Allebei vier uit vier. Wel met het nodige geluk, maar dat is ook wel eens lekker. Mijn tegenstander uit de derde ronde gaf op in remisestelling. We dachten allebei dat hij een toren ging verliezen. Toen Geurt Gijssen vroeg: waarom geef je eigenlijk op? werd ons duidelijk dat dit helemaal niet zo was. In de vierde ronde offerde ik een toren die niet meer dan remise op zou moeten leveren. Uit een aantal mogelijke koningszetten koos Paul de Freytas de enige die mat in 1 toeliet.

In de vijfde ronde de bigmatch met Hans. Ik ging een stuk winnen en telde het punt al. Hans deed nog een onverwachte laatste poging, waardoor ik zo van slag raakte dat ik hiervan de weerlegging niet zag. Uiteindelijk werd het met een bijna leeg bord remise. Daarna was het voor mij voorbij. In de zesde ronde verloor ik tamelijk kansloos van Bob Hoos (die tweede zou worden) en in de laatste ronde een vriendenremise met Marcel Bergen. Hans ging gewoon door en werd met een score van 6,5 uit 7 eerste in het toernooi.

Geen opmerkingen: