woensdag 3 juli 2013

Blundercomplot?




Vorige week schreef Jaap iets over een blunderpagina en het fatsoen van de mensen die hier achter zitten.

Het gekke is, hier zit niemand achter!
De pagina's worden automatisch gegenereerd met de hulp van de bekende engines als Houdini e.a. Het is niet meer dan een database van schaakspelers over de hele wereld. Wanneer er partijen bekend zijn, dan wordt er automatisch gekeken naar thema's zoals: eindspelen, ruilgretigheid, openingen, winstpercentages en ook blunders. Dit doet bijvoorbeeld Fritz ook automatisch wanneer je thuis je partij invoert.

Hierboven een voorbeeld van een clubgenoot, met daarboven de uitleg in het Engels over de gebruikte methode.

Neem zelf de proef op de som en kijk eens wat er over u bekend is.

http://chess-db.com/public/index.jsp



Zo, dat mysterie is ook weer opgelost.

12 opmerkingen:

PeterK zei

Het klopt wel allemaal als een bus, bij mij zegt ie bij blunders: not available

Jason zei

Ik zal wel weer met open ogen in een geintje trappen, maar ik snap niet hoe je zo'n pagina kunt opvragen. Waar klikken?

Ik denk dat er voor mij weinig blunders in zullen staan, want in de datbase staan vlgs mij alleen "correspondentie" partijen, als je begrijpt wat ik bedoel;-)

JCA zei

Je vult je naam in op de site. In dit geval "Zondag". Dan komen de statistieken naar voren:

Nimzo-Indian (33%)
French defence (40%)
Queen's gambit (33%)
Caro-Kann defence (20%)
Modern defence/Averbakh (16%)
Gruenfeld defence (20%)
Queen's pawn (16%)
King's Indian, East Indian (20%)

En bij Jason Zondag staat er bij blunders: not available. (Prijs jezelf niet direct rijk, want het is nog een Bètaversie (-:

En natuurlijk zijn er bij mij ook geen blunders gevonden.

Dus Jaap, je kan de boodschapper wel de schuld geven...

JCA zei

De hyperlink is nu wèl geactiveerd.

Ton zei

Ik gebruik Chess DB wel eens om te kijken of ik iets interessants kan vinden over een tegenstander. En soms staan er in de evt. aanwezige PGN partijen die niet eens in MegaBase of TWIC staan!

Sascha zei

Zo kan ik mij eens prima voorbereiden.. Dank voor de tip!

Arjen zei

Het is wat! Maak je twee keer dezelfde blunder.

JCA zei

Is al uitgezocht welk clublid er met de meeste blunders in staat?
Cor?
John Leer?
Piet Verheij?

Jason zei

@John,
Als ik mijn naam invul op die site http://chess-db.com, dan vind ik geen pagina met openingen en ook zie ik nergens "blunders not available. Ik krijg deze pagina te zien: http://chess-db.com/public/pinfo.jsp?id=1006967
M.a.w. ik snap er nog steeds geen barst van.
Geef anders eens een linkje naar die pagina.

Ton zei

Vreemd! Ik tik "Zondag" in, vind jou als enige speler, klik op je naam, en voila http://chess-db.com/public/pinfo.jsp?id=1006967 met al je statistieken.

Jason zei

Heel raar. Op mijn smartphone krijg ik dit wel goed te zien. Op vaste pc krijg ik echter een pagina waar een heel stuk ontbreekt (Play Style, Live Games, Tournament History). Zal wel met oude IE versie te maken hebben ofzo. Thx Ton.

JCA zei

Heeft dacht ik niet met oude versie IE te maken, maar met beveiliginsinstellingen. Kan jij op je PC de ratinglijst van de KNSB online raadplegen? Zo niet, dan heeft dit met je instellingen te maken.