donderdag 17 november 2022

Goud van oud

 

Meneer de voorzitter,

 

Na de gelukwensen van mijn schaakvriend Jaap Staal kan en wil ik niet

achterblijven natuurlijk.

 

Van harte gefeliciteerd met het jubileum, en ga door op de ingeslagen weg !

 

Misschien mag ik een kleine sfeertekening toevoegen :

 

Toen ik me in sept. 1950 als dertienjarige aanmeldde bij de schaakvereniging Charlois,

speelde die in gebouw  Timotheus aan de Boergoensestraat 29, hartje Charlois.

Ik werd geïntroduceerd door (toen) drievoudig clubkampioen Piet Baris – één van de sterkste

schakers door Rotterdam Zuid voortgebracht –  , slagersknecht bij ‘onze’ slager Van den

Wildenberg in de Schilperoortstraat.  (Mede dank zijn schaaksuccessen werd Piet Baris al

snel gecharterd door een havenbedrijf, waar hij een prima administratieve carrière opbouwde).

 

De club schaakte in de zgn. Conversatiezaal van de CJMV Timotheus, een mooie ruime,

hoge zaal met wandkasten waar de schaakspullen bewaard werden. O.a. klokken met

schuiven, die in de werklozentijd van 1930 tot 1940 door handige clubleden waren gemaakt

(met twee wekkers die in de buurt werden opgehaald…).

 

Eens in de paar weken werd de conversatiezaal verhuurd aan bruiloften en vergaderingen,

en dan speelden de schakers in de veel kleinere (en lagere) Bestuurskamer. Een bestuur bestaat uit

hooguit 10 man, maar daar werd dus door meer dan 20 man geschaakt.

Alleen maar mannen, stugge rokers, sigaret, sigaar, pijp…  Als ik thuis kwam aan de Boergoensevliet,

wachtte mijn moeder me bij de voordeur al op, mijn kleren uit, en die gingen gelijk in de wasmand,

of buiten aan de ‘kloplat’.  

 

Als er behoefte is aan anekdotes uit die oertijd, moet je het me laten weten.

Ik heb er genoeg.

 

Hoewel ik na een ‘sabbatical’ van acht jaar weer actief schaak, doe ik niet mee aan het

Jubileumtoernooi. Het tempo bevalt mij als ouwe knar niet, en met mijn club DSC hebben we ook

een leuk jubileum-viertallen-toernooi.

 

P.S. Een bekende legende : toen in de zomer van 1965 dertien topspelers van ‘Spangen’ bij

Ch/Eur kwamen spelen, belandde Piet Baris aan het tiende bord van het eerste. Een paar jaar daarvoor

had iemand (Jaap Staal of de toenmalige vz Wim Rijkee Jr)  in het clubblad geschreven :

“Als Piet Baris aan het tiende bord van Ch/Eur 1 speelt, worden ze kampioen van Nederland”.

 

En alzo geschiedde  !

 

Veel plezier gewenst bij de jubileumviering.

Ik denk nog aan de “Supertankers” uit die jaren !

 

Martin Verolme

 

Geen opmerkingen: