woensdag 13 februari 2019

Dubbelslag voor het RSB team!

Afgelopen vrijdag speelden we thuis tegen RSR Ivoren Toren. De uitslag (6,5-1,5) doet vermoeden dat het een tamelijk eenzijdige wedstrijd was, maar misschien was de uitslag wel iets royaler dan verwacht mocht worden op basis van de verschillende stellingen. We begonnen al met een reglementair punt: Cor kon zich op zijn KNSB wedstrijd gaan voorbereiden. Zijn ingeplande tegenstander had zich keurig afgemeld…. Bij de wedstrijdleider intern😊
  

Omdat ik zelf een partij speelde die de nodige aandacht vroeg (daar over later meer…), kan ik niet helemaal beoordelen hoe de punten onze kant op gerold zijn. Jesus leek met zwart even in gevaar, maar, gespeeld of niet, Jesus blonk uit in zelfvertrouwen en won. Ook Zhi Yang, Angelique en Eduard wonnen hun partij, en ook daar leek het niet allemaal gelijk zo duidelijk. Zo staat het opeens wel 5-0, en had ook Lendert op bord 1 gewonnen van Herman Keetbaas. Lendert pikte een pionnetje mee in de opening, maar wit leek wel wat compensatie te hebben. Lendert hield echter alles koelbloedig onder controle en incasseerde nog meer materiaal. Een paar zetten later was het gebeurd. Zo kwamen we op 6-0. Hans Uitenbroek speelde een remise vanuit een veelbelovende stelling. Echter zo duidelijk was het allemaal blijkbaar niet want uiteindelijk vond Hans geen weg naar de overwinning. 

Dan ten slotte mijn eigen partij. Ik speelde tegen oude bekende Paul Batenburg: leuk dat we weer eens tegen elkaar mochten. Vroeger hebben we vele duels uitgevochten, al is geen enkele partij in mijn geheugen blijven hangen. Deze partij zal dat wel doen. Ik durf te stellen dat ik 1 van mijn betere partijen uit mijn schaakleven gespeeld heb. Vanuit het Hollands kreeg ik snel paarden op g5 en b5, en uiteindelijk zelfs op g5 en f7. Vervolgens offerte ik een kwaliteit in ruil voor zeer goede praktische kansen. Omdat ik ook wat tijdsvoorsprong had, zag het er allemaal veelbelovend uit. Na wat onnauwkeurigheden van Paul kwam ik huizenhoog gewonnen te staan. De zwarte stelling hing als los zand aan elkaar. Met nog ongeveer 30 seconden voor Paul op de klok en rond de minuut voor mij besloot ik even de tijd te nemen om te kijken op welke manier ik het snelste het punt zou kunnen binnenhalen. Wat mij nog nooit is overkomen voltrok zich: ik ging door mijn vlag in straalgewonnen stelling! Toen ik zag dat ik nog 2 seconden had was ik te laat om mijn zet uit te voeren.
En zo werd het 6,5-1,5 voor ons, en is er een hap uit mijn stuur verdwenen.


Omdat Dordrecht verloor staan we wel mooi bovenaan! En dat na 3x 4-4 in de eerste drie ronden. We zijn duidelijk op stoom gekomen. Nog 2 hobbels te nemen en we zijn kampioen!

Gijsbert

Geen opmerkingen: