zondag 18 januari 2009

Goede zetten zat

Vrijdagavond speelde ik een korte remise tegen John Leer die me daarna zijn partij die hij voor de beker tegen Onesimus speelde laten zien. Het was een kunststukje van verdedigen en kansen waarnemen. Op zijn manier een meesterwerk. Tarrasch en Lasker zouden er trots op geweest zijn. Ondertussen in de speelzaal stond mijn broer Dick zeer bedenkelijk tegen Jan van Overdam jr. Na de opening had hij een naar zijn mening gelijkstaande stelling bereikt. Die er in mijn ogen uitzag als zeer prettig speelbaar voor wit. Jan bouwde zijn voordeel uit en bereikte een gewonnen stelling. Dick zat erg in tijdnood en er verscheen een voor Jan gewonnen toreneindspel op het bord.Technisch maakte Dick het zijn tegenstander zo moeilijk mogelijk en uiteindelijk wist hij het met een patgrap nog te redden. Oef. Was het de druk of de drukte die hem de winst ontnam. In de te drukke speelzaal speelde ondertussen ons zesde team gelijk tegen Shah Mata 3. Enorme drukte ontstond toen de heren klaar waren. Dat er belangrijke partijen bezig waren, sommige spelers in enorme tijdnood leek maar niet door te dringen tot de heren. Roepen door de zaal etc. Een speler heb ik zelf tot drie maal toe verzocht stiller te zijn. Pas toen ik hem verzocht of stiller te zijn of dat hij anders de zaal wilde verlaten reageerde hij met moeite. Zou het een van onze leden geweest zijn dan had ik hem blijvend de toegang ontzegd. Ondertussen speelden Erik en Kresna hun belangrijke partij. Kresna was ouderwets in vorm en wist te winnen. De volgende ochtend vertrok ik naar Utrecht om daar mee te spelen in het goede zetten zat toernooi. Uiteindelijk werd ik 2e in de B groep. Ik verdedigde de laatste ronde een half punt voorsprong, bij remise was ik eerste. Na helemaal weggespeeld te zijn in het middenspel kwam ik terug van 2 pionnen achter in verloren stelling tot gelijkspel. DE partijen van Dick en John waren een inspiratie. Helaas gaf ik daarna knullig het eindspel weg en werd 2e met 5 uit 7 . Xander Wemmers won voor de 4e achtereenvolgende keer de A-groep.  6 keer totaal . Hij vond goede zetten zat. IK zie net dat Robin Lecomte kampioen is van de RSB bij de D jeugd. Gefeliciteerd het verslag en hoe Angelique en Sophia het gedaan hebben zal ongetwijfeld op onze jeugdsite te lezen zijn. IK ga nog een glaasje maltwiskey drinken op alle mooie zetten die we nog gaan spelen.

Cor de Wit

Geen opmerkingen: