zaterdag 5 april 2008

Tweede team boekt monsterzege

Gisterenavond speelde ons belofteteam de uitwedstrijd tegen het in degradatienood verkerende tweede team van Overschie. De wedstrijd eindigde in een extreme overwinning van maar liefst 7-1! Probleemschaakkoning Hans Uitenbroek en ex KNSB speler Carel Vredenborg hadden andere prioriteiten. Gelukkig kan ook het tweede altijd een beroep doen op goede invallers. Zo speelde Sascha Ottenhof met ons mee, en direct aan het tweede bord tegen de sterke J. Smit. Sascha had wat problemen in de opening, maar toen hij in een eindspel terecht kwam stond hij met zijn loperpaar vrij goed, en wist hij zelfs door een magneetcombinatie te promoveren tot dame. Een mooie overwinning voor Sascha! Peter Kemner won ineens vrij snel, doordat hij met een eenvoudige combinatie een toren binnensleepte. Volgens mij stond Peter de hele partij wel vrij aardig. Aan bord 8 speelde Lendert een aardige pot tegen Everwijn, de angstgegner van Peter Kemner. Lendert tikte zijn tegenstander positioneel weg met zwart. Hoewel wit iedere keer een aardige verdediging leek te hebben, ontstonden er door toedoen van Lendert voortdurend nieuwe problemen. Het eindspel van 4 pionnen tegen paard was nog leuk om te zien, maar uiteraard hield het paard geen stand tegen die pionnenovermacht! Op 7 speelde Jesus een degelijke partij en schoof hij zijn tegenstander H. Doornheim langzaam aan zeker van het bord. Inmiddels had ik zelf gewonnen op bord 5. Op het moment dat ik dacht in de problemen te komen, bleek achteraf de (in hogere zin) verliezende zet te zijn. Een interessant thema! Op 6 speelde Ton Dulk zijn geliefde Caro Cann. Ton speelde precies zoals de Caro Cann bedoeld is: wit laten komen, en als hij uitgeraast profiteren van de gatenkaas die wit heeft op de koningsvleugel. Arjen Kouwenhoven ten slotte won ook in een partij waar ik weinig van meegekregen heb. Vermoedelijk was een splijtende koningsaanval beslissend. Ten slotte verloor John Leer op 1 van de sterke Krop, in een partij die lange tijd heen-en-weer laveerde. In tijdnood moet er iets niet goed gegaan zijn bij John, hij kwam een stuk achter en moest niet veel later opgeven. Zo werd de eer voor Overschie gered.

De laatste ronde kunnen de heren van het tweede op het gemakkie spelen, tegen het reeds gedegradeerde WSV. Zo kunnen we hier-en-daar nog wat elo's opkrikken en langzaam kijken naar volgend seizoen, wanneer het echt een keer moet gaan gebeuren...

H. Krop - J. Leer 1-0
J. Smit - S. Ottenhof 0-1
J. v/d Meer - A. Kouwenhoven 0-1
D. Smit - P. Kemner 0-1
R.J. Kloek - G. Kamerman 0-1
A. v. Kempen - T. Dulk 0-1
H. Doornheim - J. Canedo 0-1
A. Everwijn - L. v/d Ouden 0-1

1 opmerking:

arjen zei

Aanvulling op de partij van Arjen. Het is iets anders gegaan: Jeroen laat mij rustig de stelling opbouwen, maar ik bereik weinig. Daarna begint Jeroen met het aantasten van mijn centrum, een aantal zwakke pionnen zijn het gevolg. Er gaat er uiteindelijk eentje af. Dit gebeurt gelukkig voor mij niet op de meest handige manier, zodat ik nog tegenkansen heb. Kort na de tijdcontrole grijpt Jeroen mis en kan ik een stuk winnen even later gevolgd door een kwaliteit. Met zoveel materiaal voor, kan je ook wel wat teruggeven. Dat doe ik, waarna een pion ongestoord tot dame kan lopen.