dinsdag 6 december 2016

Derde team houdt alles in eigen hand!

Afgelopen vrijdagavond was een belangrijke avond voor het derde. Na eerst concurrent Erasmus van ons af te houden door middel van een gelijk spel, moesten we nu tegen een ander topteam: RSR Ivoren Toren 2, de club we “hate to love”. Dit team, dat net als ons derde jarenlang in de KNSB actief was, heeft enkele illustere strijders als Plas, Spaan en Van Buitenen in de gelederen. Wie kent niet de zwart/wit clubbladen waarin de partijen van deze levende legendes nog met de typemachine verwerkt werden door Peter Kemner en de zijnen? Maar ook deze heren worden wat ouder en ook hier-en-daar wat grijzer. De tand des tijds gaat ook niet voorbij aan de andere kant van de Maasoever, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze het spelletje helemaal verleerd zijn!

Op bord 1 speelde Plas tegen come-back kid Henk van der Velde. Je zou zeggen: “Plas met wit, daar komen mensen voor naar de club”. Vanavond echter niet. Een vrij bloedeloze opening waar snel dames geruild werden en het evenwicht niet verbroken werd: remise dus! Inmiddels had Viktor “de verschrikkelijke” op bord 8 razendsnel gewonnen van Alek Dabrowski, toch geen malse jongen met zijn 1985. Echter Viktor zat helemaal in zijn spel met een mooi pionoffer op e6, mooie lijnen naar de koning en thematische matbeelden. Alek werd er gek van en Viktor pakte een mooi punt! Filip Borst speelde tegen Spaan met zwart een Siciliaan, en dan van het scherpe soort. Hij ging strijdend ten onder, een mooie partij maar volgens mij heeft Filip nergens iets laten liggen en was de witte aanval gewoon sterker. Kappen met die Siciliaan, volgende keer gewoon schuiven tegen Spaan! Melvin Holwijn had op bord 5 een verdedigbare stelling, maar ergens in het eindspel ging het helaas mis. Marcel den Bleker speelde een prima pot tegen Paul Batenburg, die ook nog een stuk weggaf. Lekker potje voor Marcel! Dat gold niet voor Joris Geene. Ik heb het niet helemaal gevolgd, maar hij wist een potremise stelling toch nog weg te blunderen. Zelf speelde ik eindelijk weer eens een goede pot. Ik kwam tegen Van Buitenen al uitstekend uit de opening, maar mijn tegenstander wist ondanks zijn belabberde stelling toch nog rommelkansen in de stelling te vlechten. Op het moment dat ik dacht dat ik het lastig kreeg vond ik blijkbaar toch de juiste zetten want na een ingewikkeld gebeuren in het middenspel bereikte ik een gewonnen eindspel. Dat was nog een aardige technische klus, maar het lukte mij om deze pot naar mij toe te trekken. De computer moet nog uitwijzen of het allemaal correct was, wordt nog vervolgd dus! Ten slotte was Angelique Osinga nog bezig tegen Keetbaas. Angelique stond zeer comfortabel, maar een duidelijke winstweg was er niet direct, wel een tijd die voortdurend aan het wegtikken was. Angelique bood na akkoord van mij remise aan, en 4-4 was een feit. Even heerste er lichte teleurstelling omdat er meer in gezeten had, maar toen ik thuisgekomen zag dat Erasmus verloren had, was van die teleurstelling geen sprake meer. We staan gewoon 1 matchpunt los, helemaal bovenaan. Nu gewoon geen steekjes meer laten vallen in de overige wedstrijden. We gaan ervoor!

Het vierde team wist eerder deze week van Rotterdam 2 te winnen. Een uitstekende prestatie, al liep de immer kritische teamleider Tjerk te mopperen dat het allemaal niet zo goed was. We zijn benieuwd naar zijn verslag!

Ten slotte: U mist de naam van Jesus Canedo. Hij moest verstek laten gaan omdat hij een dag daarvoor vader geworden was van een prachtige dochter. Namens het hele team: van harte gefeliciteerd Jesus! Jesus heeft beloofd deze afmeldreden voorlopig niet meer te gebruiken.

Gijsbert Kamerman

1 opmerking:

Ton zei

Van harte gefeliciteerd Jesus!